Apandisit Nedir? Belirtileri Nelerdir? Teşhisi ve Tedavisi Nasıl Yapılır? - Sağlık Dünyam

Apandisit Nedir? Belirtileri Nelerdir? Teşhisi ve Tedavisi Nasıl Yapılır?

Apandisit Ağrısı Çeken Bir Birey

Apandisit Nedir?

Apandisit, apendiks adı verilen organın iltihaplı hale gelmesiyle meydana gelir. Erken belirtiler yaş gruplarına göre değişebilirken apandisit bulguları, diğer durumların belirtileri ile karıştırılabilir.

Semptomlar tedavi edilmezse rahatsızlık verici, ağrılı ve potansiyel olarak yaşamı tehdit edici olabilir, bu yüzden onları tanımak önemlidir.

En sık olarak, 20'li yaşlar gibi genç yaşlarda görülür.Ama her yaşta görülebilmektedir.

Apandisit Belirtileri

Apendiks, yaklaşık 10 cm uzunluğunda ve karnın sağ alt tarafında yer almaktadır. Bir ucu kapalı olan tüp şeklinde bir doku parçasıdır. Çekum, kolonun kese benzeri bir kısmına veya kalın bağırsağa eklenir.Apendiks çekuma bağlıdır ve kolonun kese şeklindeki kısmıdır.

Şiddetli ve ani karın ağrısı genellikle apandisitin ilk belirtisidir.

Ağrı genellikle göbek deliğinin yakınında başlar. Daha sonra çoğunlukla karın alt sağ tarafına doğru kayar.

Bu duygu önümüzdeki birkaç saat içinde daha yoğun hale gelebilir ve derin nefesler, öksürme ya da hapşırma ile hareket ederek daha da kötüleşebilir.

Diğer klasik apandisit belirtileri şunlardır:

1-)Mide bulantısı

2-)Kusma

3-)İştah kaybı

4-)Kabızlık veya ishal

5-)Düşük dereceli ateş ve titreme (Genellikle 37-39 derece arasında bir ateş görülür.)

6-)Mide şişmesi

7-)Rahatsızlığı hafifletmek için bağırsak haraketlerine sahip olma isteği

Ancak, bu belirtiler vakaların sadece yüzde 50'sinde görülür.

Bazı hastalar mide ağrısı gibi semptomları çok az ya da hiç hissetmeyebilirler. Bazıları ise daha az yaygın semptomlara sahip olabilir.

Bebek ve Çocuklarda Apandisit Belirtileri

Çocuklar ve bebekler belirli bir alanda ağrıyla karşılaşmazlar. Vücudun her yerinde hassasiyet olabilir ya da ağrı olmayabilir.

Çocuklar ve bebekler daha az sıklıkta bağırsak haraketlerine sahip olabilir veya hiç bağırsak hareketine sahip olmayabilir. İshal oluşursa, bu başka bir hastalığın belirtisi de olabilir.

Çocuklar ve bebekler, yaşlı hastalar gibi hassas ağrı yaşamamış olsa da, araştırmalar, bu yaş grubu için karın ağrısının en sık apandisit belirtisi olduğunu göstermektedir.

Yaşlılarda ve Hamilelerde Apandisit Belirtileri

Daha yaşlı yetişkinler ve hamile kadınlar daha farklı belirtilerle karşılaşabilirler. Mide ağrısı daha az şiddetli ve daha az spesifik olabilir. Olası semptomlar mide bulantısı, kusma ve ateşi içerir.
Hamilelik sırasında, ağrı ilk trimesterden sonra abdomen bölgesinin üst sağ çeyreğine doğru kayabilir. Ayrıca sırt veya kanat bölgesinde de ağrı olabilir.

Benzer Belirtileri Gösteren Diğer Durumlar

Karın ağrısı, apandisit gibi görünen diğer durumların bir belirtisi olabilir.

Bu diğer durumlara örnekler şu şekildedir:

1-)Mide lezyonları

2-)Kabızlık

3-)Crohn hastalığı ve ülseratif kolit dahil olmak üzere inflamatuar bağırsak hastalıkları

4-)Apendiksin iç kısmını tıkayan dışkı, parazitler veya apendikste büyüme

5-)Karın hasarı veya yaralanması

Doktora Ne Zaman Görünülmeli?

Apandisit hayatı tehdit edici olabilir ve acil tıbbi bakım gerektirir. Tedavi edilmemesi durumu daha da kötüye götürür.İlk belirtiler gaz gibi de hissedilebilir.

Reçetesiz ilaçlar gazı boşaltmazsa veya şiddetli ve kötüleşen ağrı varsa, kişi hemen bir doktora görünmelidir. Acil servise gitmesi tavsiye edilebilir.

Apandisitin semptomlar ortaya çıktığı anda tedavi edilmesi, kötüleşmesini ve daha fazla komplikasyona neden olmasını önleyecektir.

Apandisit Teşhisi

Bir sağlık kuruluşu normalde aşağıdakileri yaparak apandisit tanısını koyacaktır:

a-)Semptomları Gözden Geçirme

Hastadan hangi semptomları yaşandığı, ne kadar şiddetli ve ne kadar süre devam ettiği ile ilgili detayları vermesi istenecektir.Buna göre hekim semptomlara yönelik tanı koyabilir.

b-)Hastanın Tıbbi Öyküsünü Gözden Geçirme

Diğer potansiyel sağlık sorunlarını dışlamak için, doktor hastanın tıbbi geçmişi ile ilgili ayrıntıları bilmek isteyecektir.

Sorulacak sorular şu şekilde olabilir:

1-)Hastanın geçmişte sahip olduğu veya geçirmiş olduğu diğer tıbbi durumlar veya ameliyatlar

2-)Hastanın herhangi bir ilaç takviyesi alıp almadığı

3-)Hastanın alkol içip içmediği veya herhangi bir eğlence amaçlı uyuşturucu alıp almadığı

c-)Fizik Muayene Yapmak

Doktor hastanın mide ağrısı hakkında daha fazla bilgi edinmek için bir fizik muayene yapacaktır. Karın bölgesine belirli bölgelere baskı uygular veya dokunurlar. Pelvik ve rektal muayeneler de kullanılabilir.

d-)Sipariş Laboratuvar Testleri

Kan ve idrar testleri, apandisit tanısını doğrulamaya veya diğer sağlık sorunlarının bulgularını saptamaya yardımcı olabilir. Ayrıca hekim hamilelik durumunu kontrol etmek için de kan ve idrar testi isteyebilir.

Gerekirse, doktor ayrıca bir karın ultrason, MRI veya CT taraması gibi görüntüleme testlerini de isteyebilir.

Bu görüntüleme testleri şunları gösterebilir:

1-)Genişlemiş veya patlamış apendiks

2-)İltihap

3-)Apendikste bir tıkanıklık

4-)Apse

Apandisit Tedavisi

Tedavi normalde antibiyotik ve intravenöz sıvı ile başlar. Bazı hafif apandisit vakaları tamamen sıvı ve antibiyotiklerle tedavi edilebilir.

En yaygın sonraki adım, apandektomi olarak bilinen ameliyattır. Erken tedavi, ölüme yol açabilecek komplikasyon riskini azaltmak için önemlidir.

İki tip ameliyat mümkündür:

a-)Laparoskopik Cerrahi

Cerrahlar birkaç küçük insizyon yaparlar ve apendiksi almak için özel aletler kullanırlar.

Laparoskopik cerrahinin yararları şunlardır:

1-)Hastane ile ilişkili enfeksiyonlar gibi olaylar için daha düşük bir komplikasyon riski

2-)Daha kısa iyileşme süresi

Hastalar, ameliyattan sonraki ilk 3 ila 5 gün boyunca fiziksel egzersizlerini sınırlandırmalıdır.

b-)Laparotomi Ameliyatı

Cerrahlar, apendiksi karın alt sağ alanında yapılan tek bir kesi aracılığıyla çıkarırlar. Patlamış apendiksler için bu yöntem gerekli olabilir.

Cerrah enfeksiyonu önlemek için karın iç kısmının temizlemesini sağlar.

Hastalar, laparotomi ameliyatından sonraki ilk 10 ila 14 gün boyunca fiziksel aktivitelerini sınırlandırmalıdır.

Apandisit Komplikasyonları

Geciken tedavi, komplikasyon riskini ciddi şekilde artırabilir.

Enflamasyon,  apandisit semptomların başlamasından 48 ila 72 saat sonra bazen apendiksin rüptüre olmasına neden olabilir.

Bu rüptür infeksiyona ve daha ilerisinde ölüme yol açabilecek şekilde bakterilerin ve dışkının karın boşluğuna yayılmasına neden olabilir.

Patlamış bir apendiksten kaynaklanan enfeksiyonlar arasında peritonit, karın zarının iltihaplanması ve apse durumu sayılabilir.

Ağrı kesici ilaçları almak potansiyel olarak semptomları maskeleyebilir ve tedaviyi geciktirebilir.

Apandisit Sonrası İyileşme

Hızlı tedavi ile apandisit tedavi edilebilir ve iyileşme normal ve hızlıdır. Erken cerrahi ile ölüm oranı yüzde 1'in altına düşürülmektedir.Cerrahi veya antibiyotik olmayan bölgelerde, ölüm oranı yüzde 50 veya daha yüksektir.

Apendiks patlarsa, bu apse veya peritonit gibi komplikasyonlara yol açabilir. Bu durumlarda iyileşme süresi uzun olabilir. Yaşlı insanlarda da iyileşme süresi uzundur.

Apendiks genellikle sağ kalım için gereksiz olan işlevsiz bir organ olarak kabul edilir ancak bazı bilim adamları sağlıklı bir bağışıklık sisteminin korunmasında rol oynayabileceğini öne sürmektedir.