Karın Ağrısı Sebepleri,Tedavisi ve Alınabilecek Önlemler - Sağlık Dünyam

Karın Ağrısı Sebepleri,Tedavisi ve Alınabilecek Önlemler

Karın Ağrısı Çeken Bir Birey

Mide ağrıları mide veya bağırsak kasları ile alakalı olarak ortaya çıkabilir. Bu spazmların yoğunluk ve süreleri kendi içinde değişkendir.

Çoğu mide ağrısı vakası vücuda zarar vermez ancak dikkat edilmesi gereken altta yatan bir durumu işaret edebilir.

/>

Mide Ağrısının 11 Yaygın Nedeni

Aşağıdaki durumların mide spazmlarına neden olduğu bilinmektedir:

1-) Kabızlık

Kramplar ve spazmlar yaygın kabızlık belirtileridir.

Diğer belirtiler şunlardır:

1-)Az sayıda bağırsak hareketine sahip olmak (genellikle haftada üçten az tuvalete çıkma)

2-)Küçük veya sert dışkı çıkarma

3-)Mide şişkinliği

4-)Dışkı çıkarırken zorlanma

2-) Dehidrasyon

Su İçen Bir Birey

Dehidrasyon (su kaybı) vücutta elektrolit dengesizliğine neden olabilir (özellikle sodyum ve potasyum). Midenin fonksiyonlarını doğru bir şekilde yerine getirebilmesi için bu elektrolitlere ihtiyacı vardır.Bu yüzden eksikliklerinde ağrı,spazm gibi durumlar ortaya çıkabilir.

İlave dehidrasyon belirtileri şunlardır:

1-)Koyu idrar

2-)Baş dönmesi

3-)Aşırı susuzluk

4-)Baş ağrısı

3-) Gaz

Mide içinde çok fazla gaz, bağırsaklardaki kaslar gazı dışarı atmak için zorlandığından spazmlara yol açabilir.

Aşırı gaz aşağıdakilere de neden olabilir:

1-)Şişkinlik

2-)Dolgunluk hissi

3-)Spazm tarzı mide ağrıları

4-) Gastrit ve Gastroenterit

Gastroenterit, mide ve bağırsakların iltihaplanması iken, gastrit sadece midenin iltihaplanmasıdır. Bu durumlar tipik olarak enfeksiyonlardan kaynaklanır.

Gastrit ve gastroenterit ayrıca aşağıdaki semptomlara neden olabilir:

1-)Şişkinlik

2-)Mide bulantısı

3-)Karın ağrısı

4-)Kusma

5-)İshal (genelde sadece gastroenterit vakalarında)

5. Ileus(Bağırsak Tıkanıklığı) ve Gastroparesis(Mide Felci)

Sindirilmiş gıda, peristalsis adı verilen dalga benzeri kas kasılmaları sayesinde vücudun bağırsaklarından geçer. Peristalsis bağırsakların herhangi bir aşamasında yavaşladığı veya durduğu zaman bağırsak tıkanıklığı olarak kendini gösterebilir.

Aşağıdakiler dahil olmak üzere birçok şey bu tıkanıklığa sebep olabilir:

1-)Enfeksiyon

2-)İltihap

3-)Aktivite eksikliği

4-)Cerrahi durumlar

5-)Narkotik madde kullanımı

Tıkanıklığın diğer belirtileri şunlardır:

1-)Karın rahatsızlığı

2-)Mide bulantısı

3-)Kusma

Mideyi tutan tıkanıklık gastroparesis olarak bilinir. Bu da özellikle yemeklerden sonra mide spazmlarına neden olabilir.

6-) Enfeksiyöz Kolit

Kolit, kolonun (kalın bağırsak) iltihaplanması anlamına gelir. Birçok kolit türü vardır. Enflamasyon bir enfeksiyondan kaynaklanıyorsa, bu enfeksiyöz kolit olarak adlandırılır.

Mide ağrılarına ek olarak, enfeksiyöz kolit belirtileri şunlardır:

1-)Susuz kalma

2-)İshal

3-)Sık bağırsak hareketleri

Enfeksiyöz kolit, kontamine gıda veya E. coli, Salmonella veya Giardia gibi patojenler içeren su tüketiminden kaynaklanabilir.

7-)İnflamatuar Bağırsak Hastalığı (İBH)

Bağırsak Ve Bakteriler

İnflamatuar bağırsak hastalığı veya İBH, sindirim sisteminin iltihaplanmasını içeren bir grup kronik hastalığa verilen terimdir.

En sık görülen IBH tipleri Crohn hastalığı ve ülseratif kolittir. Her iki durum da dahil olmak üzere mide ağrılarına ve diğer semptomlara neden olur:

1-)Kabızlık

2-)İshal

3-)Yorgunluk

4-)Ateş

5-)Sık sık tuvalete çıkma dürtüsü

6-)Kilo kaybı

8-) İrritabl bağırsak sendromu (IBS)

İrritabl bağırsak sendromu (IBS), sindirim sisteminin hasar görmemiş olduğu ancak yine de semptomların meydana geldiği fonksiyonel bir sindirim bozukluğudur.

Dünya genelinde insanların yüzde 10 ila 15'ini etkiler, bu da onu en yaygın fonksiyonel sindirim bozukluğu haline getirir.

Mide ağrıları ile birlikte diğer semptomlar şunlardır:

1-)Mide spazmı

2-)Şişkinlik

3-)Kabızlık

4-)İshal

5-)Gaz

9-)İskemik Enterit ve Kolit

Yetersiz kan alımı kalın bağırsak iltihabına neden olduğunda, bu iskemik kolit olarak adlandırılır. Bu sorun ince bağırsağı etkilediğinde buna iskemik enterit denir.

Her iki durum da dahil olmak üzere mide ağrılarına ve diğer semptomlara yol açar:

1-)İshal

2-)Ateş

3-)İştah kaybı

4-)Mide bulantısı

5-)Kusma

10-) Kas Zorlanması

Spor Yapan Bir Birey

Karın kaslarının çok sık veya çok çalışması mide spazmlarına yol açabilir.Ama bu daha çok mekanik bir ağrıdır. Düzenli olarak egzersiz ve mekik yapan kişiler en çok risk altında olabilir.Genellikle haraket ile birlikte ağrı şikayetleri artış gösterir.

11-)Stres

Stres birçok duruma sebep olabildiği için mide ağrısı ile de yakından ilişkilidir.Hatta stresten en çok etkilenen organın mide ve bağırsak olduğu tespit edilmiştir.Hatta ilerleyen durumlarda gastrit gibi durumların tetikleyicisi olarak da sayılır.

Hamilelik Sırasında Mide Ağrıları

Hamile Bir Kadın

Gebelik sırasında vücutta meydana gelen değişiklikler mide ağrılarına yol açabilir. Hamilelik sırasında çoğu mide spazmı,ağrısı vakası endişe nedeni değildir. Bununla birlikte, düzenli spazmlar ya da ağrılı spazmlar yaşayan kadınlar bir doktora görünmelidir.

Aşağıdakiler hamilelik sırasında spazmlara neden olabilir:

1-)Braxton-Hicks Kasılmaları

Braxton-Hicks kasılmaları, gebe kadınlarda mide spazmının bir nedeni olabilir. Kasılmalar tipik olarak üçüncü trimesterde görülür ancak bazı durumlarda ikinci trimesterde başlayabilirler.

Braxton-Hicks kasılmaları, uterus kaslarının gerginleştiği ve serbest bırakılmadan önce 30 saniye ila 2 dakikaya kadar gerildiği zamandır. Kasılmalar şu şekildedir:

1-)Seyrek

2-)Düzensiz

3-)Acıdan daha rahatsız edici

Daha da kötüye gitmekten ziyade rahatlayan kasılmalar genelde Braxton-Hicks kasılmalarıdır.

2-)Gaz

Birçok gebe kadın, vücuttaki hormon progesteronunun artan seviyelerinin bir sonucu olarak gaza maruz kalmaktadır.

Progesteron sağlıklı bir hamilelik için gerekli olsa da, bağırsak kaslarının gevşemesine de neden olur, bu da sindirimi yavaşlatır ve gaz birikmesine yol açar.

3-)Kas Gerilmeleri

Mide ve uterus kasları, büyümekte olan bebeği karşılamak için hamilelik boyunca gerilir. Kaslar esnetildikçe, hafifçe spazm oluşabilir veya ağrıya neden olabilirler.

Bazı kas ağrısı ve spazm düzeyleri, hamileliğin normal bir parçasıdır ancak şiddetli veya kanama ve ateşin eşlik ettiği ağrı, acil tıbbi müdahaleyi gerektirmektedir.

4-)Bebek Haraketleri

Büyüyen bebek ve hareketleri, özellikle ikinci üç aylık dönemde spazm gibi hissedilebilir. Genellikle, bu tekmeler üçüncü trimesterde daha güçlü ve daha belirgindir ve bir spazmdan farklı olduğu hissedilir.

Teşhis

Hekim aşağıdaki durumlarla mide ağrısı veya spazmının sebebini teşhis edebilir:

1-)Fiziksel Muayene

2-)Tıbbi geçmiş

3-)Kan testleri

4-)Ultrason veya CT taraması gibi görüntüleme testleri

Ayrıca,kişinin semptomlarının başladığı zaman ve spazmlarının herhangi bir tetikleyicisi olup olmadığı hakkında sorular da sorulacaktır.

Bir doktor, bir kişinin spazmların ne zaman meydana geldiğini, o gün ne yediğini ve nedenini belirlemeye yardımcı olacak herhangi bir fiziksel aktivite yapıp yapmadığını da sorgulayabilir.

Ne Zaman Doktora Görünmek Gerekir?

Birçok durumda, mide spazmları kendi başına çözülecek ve endişe nedeni olmayacaktır. Bununla birlikte, şiddetli veya sık görülen mide spazmları araştırılması gereken daha ciddi bir duruma işaret edebilir.

Bir kişi aşağıdaki semptomlardan herhangi birini yaşıyorsa, derhal tıbbi tedavi almalıdır:

1-)Dışkıda kan

2-)Göğüs ağrısı

3-)Nefes almada zorluk

4-)Ağrılar nedeniyle duygusal sıkıntı

5-)Ateş

6-)Şiddetli acı

7-)Kusma

8-)Sararmış cilt

9-)Kilo kaybı

Tedavi

Mide spazmları için tedavi altta yatan nedene bağlı olarak değişecektir. Olası seçenekler şunları içerir:

Mide Ağrısı ve Spazmları İçin Evde Tedavi

Mide ağrılarını rahatlatmak için su kaybına dikkat etmek ve ılık içecekler içmek tavsiye edilir.

Etkili olabilecek bazı evde tedavi seçenekleri şunlardır:

1-)Dinlenme

Kas gerginliği nedeniyle spazmları olan kişiler, mide kaslarını dinlendirerek ve karın egzersizlerinden kaçınarak rahatlama bulabilirler.

2-)Sıcaklık

Mideye bir ısı paketi veya sıcak su şişesi uygulamak kasları gevşetebilir ve spazmları hafifletebilir.

3-)Masaj

Mide kaslarına nazikçe masaj yapmak kan akışını iyileştirebilir ve spazmları hafifletebilir.

4-)Hidrasyon

Bol miktarda su içmek, mide spazmlarına ve ağrısına neden olabilecek veya onları daha da kötüleştirebilecek dehidrasyondan kaçınmanıza yardımcı olabilir. Elektrolitleri yenileyen spor içecekleri de yardımcı olabilir ancak genellikle şeker bakımından yüksek olduklarından dikkatli kullanılmalıdır.

5-)Bitki Çayları

Rezene,zencefil,tarçın gibi bitki çayları sindirim sistemini haraketlendirip düzelterek ağrıları hafifletebilir.

Tavsiye edilebilecek ve doktor kontrolünde kullanılacak ilaç türleri şunlardır:

1-)Aminosalisilatlar ve Kortikosteroidler

Bu ilaçlar irritabl bağırsak sendromu formlarını tedavi etmek için kullanılabilir.

2-)Antasitler veya Proton Pompa İnhibitörleri (PPIs)

Bu ilaçlar, gastritle ilişkili spazmlara katkıda bulunabilecek mide asidi seviyelerini azaltır.

3-)Antibiyotikler

Bunlar gastrit veya gastroenterite neden olan bakteriyel enfeksiyonlar için reçete edilebilir.

4-)Antispazmodik İlaçlar

IBS'li kişiler bu ilaçları kullanırken spazmlarda azalma yaşayabilirler.

5-)Ağrı Kesiciler

İbuprofen (Advil, Motrin) veya asetaminofen (Tylenol) gibi ağrı kesici ilaçlar ağrının hafifletilmesine yardımcı olabilir.

Alınabilecek Önlemler

Aşağıdaki adımlar mide spazmları ve ağrılarının ortaya çıkmasını önlemeye yardımcı olabilir:

1-)Hidratlı Kalmak

Dehidrasyon, mide spazmlarına yol açar, bu nedenle yeterince sıvı tüketmek önemlidir. Sıcak havalarda ve yoğun egzersiz sırasında daha yüksek seviyelerde sıvılara ihtiyaç duyulabilir.

2-)Doğru Egzersiz Yapmak

Kasların aşırı ve düzensiz çalıştırılması spazm ve yaralanmalara yol açabilir. Egzersiz yaparken uygun form kullanmak, tümüyle hidratlı kalmak ve düzenli dinlenme periyotları uygulamak spazmların önlenmesine yardımcı olabilir.

3-)Sorunlu Yiyeceklerden Kaçınmak

Bazı yiyeceklerin mide spazmlarına ve diğer semptomlara neden olduğu bilinmektedir. Alkol alınımı, baharatlı yiyecekleri ve yüksek yağlı yiyecekleri sınırlamak gerekebilir.

4-)Gerekirse Diğer Diyet Değişikliklerini Yapmak

Gastrit, IBS ve IBD'li hastalarda yapılan diyet değişiklikleri durumu hafifletebilir. Örneğin, lif alımını sınırlandırmak ağrılı gazı azaltabilir. Ne yiyeceğinizi ve neden kaçınılacağını belirlemek için bir doktor veya diyetisyenle çalışmak yararlı olabilir.