6.Hastalık (Roseola İnfantum) Nedir? Belirtileri,Nedenleri ve Tedavisi Nelerdir? - Sağlık Dünyam

6.Hastalık(Roseola infantum)-Deride Döküntüler

Roseola infantum olarak da bilinen altıncı hastalık, en çok human herpes virüs(HHV-6), nadiren de human herpes virüs 7'nin (HHV-7) neden olduğu bulaşıcı bir hastalıktır. Kendini ateş sonrası oluşan cilt döküntüleriyle gösterir.

Enfeksiyon genellikle ciddi değildir ve çoğunlukla 6 ay ile 2 yaş arasındaki çocukları etkiler.

Altıncı hastalık o kadar yaygındır ki çoğu çocuk anaokuluna geldiğinde bu hastalık ile en az bir kere karşılaşmıştır.

Anne ve babalar da bu sürecin yoruculuğuna kendini hazırlamalı ve uygun bir şekilde bu durumu atlatmalıdır.

Altıncı Hastalık Belirtileri

Altıncı hastalığın en sık görülen semptomları ani, yüksek ateş ve deri döküntüsüdür. 38.8 ile 40.5 ° C arasındaki ateş yüksek olarak sayılır.

Ateş tipik olarak 3-7 gün sürer. Döküntü, ateş gittikten sonra genellikle 12 ile 24 saat içinde gelişir.

Deri döküntüsü pembe ve düz veya deriden kabarık şekildedir . Genellikle karın üzerinde başlar ve daha sonra yüze, kollara ve bacaklara yayılır. Bu belirleyici döküntü, virüsün enfeksiyonun son aşamasında olduğunu gösteren bir işarettir.

Altıncı hastalığın diğer belirtileri arasında şunlar olabilir:

1-)Huysuzluk

2-)Göz kapağı şişmesi

3-)Kulak ağrısı

4-)İştah azalması

5-)Şişmiş bezler (Adenoidler gibi - Geniz eti neden genişler? Ameliyatın riskleri nelerdir?)

6-)Hafif ishal

7-)Boğaz ağrısı ve hafif öksürük

8-)Yüksek ateş nedeniyle havaleye varabilecek ateşli nöbetler

Çocuk virüse maruz kaldığında, semptomlar gelişmeden önce 5-15 gün arasında bu virüsü bünyesinde taşıyabilir.

Bazı çocuklar virüsle enfekte olmuştur ancak göze çarpan herhangi bir belirti ile karşılaşmazlar.

Laboratuvar bulgusu olarak da lökopeni ve nötropeni görülebilir.

Altıncı Hastalık ve Kızamık

Bazen altıncı hastalığın deri döküntüleri kızamık ile karışabilir. Ama bu iki döküntü belirgin şekilde birbirinden farklıdır.

Kızamık döküntüleri kırmızı veya kırmızımsı bir kahverengidir. Genellikle yüzde başlar ve deriden kabarık şekilde neredeyse tüm vücudu kaplayana kadar ilerler.

Altıncı hastalık döküntüleri ise pembe renktedir ve tipik olarak yüze, kollara ve bacaklara yayılmadan önce karın üzerinde başlar.

Roseola olan çocuklar genellikle döküntüler belirginleştiğinde daha iyi hissederler. Ancak kızamık olan bir çocuk, kızarıklıklarına rağmen hala kendini aşırı hasta hissedebilir.

Altıncı Hastalık Nedenleri

HHV-6 ve HHV-7 Virüsleri Altıncı Hastalığın En Sık Sebepleridir

En sık human herpes virüs (HHV) tip 6'ya maruz kalma neden olur.

Hastalık ayrıca human herpes (HHV) virüs 7 olarak bilinen başka bir herpes virüsü tarafından da kaynaklanabilir.

Diğer virüsler gibi, roseola da genellikle biri öksürdüğünde, konuştuğunda veya hapşırdığında, küçük sıvı damlacıkları ile yayılır.

Altıncı hastalık için kuluçka dönemi yaklaşık 14 gündür.Yani virüs vücuda girdikten sonraki 14 gün içinde herhangi bir belirti hissedilmese de çocuk yine de hastadır. Bu da henüz belirtileri olmayan bir çocuğun enfeksiyonu başka bir çocuğa kolayca yayabileceği anlamına gelir.

Salgınlar yılın herhangi bir döneminde ortaya çıkabilir.

Altıncı hastalık yetişkinlerde de görülebilir.Ama eğer çocukken bu hastalığa maruz kalınmadıysa görülme olasılığı çok azdır.Görülse bile çocuklara göre daha hafif atlatılır.Bununla birlikte hasta bir yetişkin virüsü başka bir çocuğa bulaştırabilir.

Ne Zaman Doktora Görünmek Gerekir?

1-)Ateş 39.4 ° C'den yüksekse

2-)Üç gün içinde iyileşmeyen bir döküntü varsa

3-)Yedi günden uzun süren ateş varsa

4-)Kötüleşen veya geçmeyen başka belirtiler varsa

5-)Çocuk sıvı alımını durdurduysa

6-)Alışılmadık şekilde uykulu ya da başka türlü bir hastalığı var gibi görünüyorsa

7-)Ayrıca, eğer çocuk ateşli bir nöbet geçiriyorsa veya özellikle bağışıklık sistemini etkileyen başka bir hastalığı varsa hemen bir tıp uzmanıyla temasa geçin.

Altıncı hastalığın teşhis edilmesi zor olabilir.Çünkü semptomları çocuklardaki diğer yaygın hastalıkları taklit eder. Ayrıca, ateş döküntü ortaya çıkmadan önce düzeldiğinden, roseola genellikle ateş bittikten ve çocuk kendini daha iyi hissettikten sonra teşhis edilir.

Doktorlar genellikle çocuğun döküntülerini inceleyerek altıncı hastalık olduğunu doğrular. Nadiren gerekli olsa da roseola antikorlarını kontrol etmek için bir kan testi de yapılabilir.

Tedavi

Eğer bebekte başka bir immün yetmezlik durumu yoksa hastalık kendiliğinden iyileşecektir. (Primer İmmün Yetmezlikler) Hastalık için özel bir tedavi yoktur.

Doktorlar, altıncı hastalığa bir virüs sebep olduğu için antibiyotik ilaçlarını reçete etmez. (Antibiyotik Nedir ve Neden Kullanılır?) Antibiyotikler sadece bakterilerin neden olduğu hastalıkları tedavi etmek için kullanılır.

Doktorunuz size ateşi düşürmek ve ağrıyı azaltmak için çocuğunuza asetaminofen veya ibuprofen gibi ilaçları vermenizi söyleyebilir.

Normalde 18 yaşından küçük bir çocuğa aspirin verilmez. Bu ilacın kullanımı nadir ancak bazen hayatı tehdit eden bir durum olan Reye sendromuna bağlanmıştır. Özellikle suçiçeği veya gripten kurtulan çocuklar ve gençler, aspirin almamalıdır.

Çocuklara altıncı hastalıkta ekstra sıvı vermek önemlidir.Çünkü vücudun dehidrate kalmaması gerekir.

Zayıf bağışıklık sistemi olan bazı çocuklarda veya yetişkinlerde, doktorlar roseola tedavisinde antiviral ilaçları (Gansiklovir gibi) reçete edebilir.

Serin kıyafetler giydirmek, ılık duş yaptırmak veya serin içecekler vermek çocuğu biraz rahatlatabilir.

İyileşme

Çocuk en az 24 saat ateşsiz kalabildiğinde ve diğer semptomlar ortadan kalktığında normal aktivitelere dönebilir.

Altıncı hastalık ateş fazı sırasında bulaşıcıdır.

Ailede başka birinde roseola varsa, hastalığın yayılmasını önlemek için elleri sık sık yıkamak önemlidir.

Çocuğunuzun tıbbi olarak normal fizyolojisini desteklemek için yeterince dinlenip hidratlı kaldığından emin olarak iyileşmesine yardımcı olabilirsiniz.

Çoğu çocuk ateşin ilk belirtilerinden sonraki bir hafta içinde iyileşir.

Roseola bazı çocuklarda havaleye varan ateşli nöbetlere neden olabilir. Çok nadir durumlarda, hastalık aşağıdakiler gibi ciddi komplikasyonlara yol açar:

1-)Beyin iltihabı

2-)Zatürre (Zatürre Nedir? Belirtileri,Tedavisi,Sebepleri,Tipleri Nelerdir?)

3-)Menenjit

4-)Hepatit

Çoğu çocuk okul çağına geldiğinde roseolaya karşı antikor geliştirir, bu da onlara tekrar eden bir enfeksiyona karşı bağışıklık kazandırır.