Hipertansiyon Hakkında Bilinmesi Gerekenler - Sağlık Dünyam

Hipertansiyon Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Tansiyon Aleti

Yüksek tansiyon veya diğer adıyla hipertansiyon nadiren belirgin semptomlara sahiptir. Yani çoğunlukla farkedilmez ve sinsidir.Bu yüzden "sessiz düşman" veya "sessiz katil" olarak da bilinir.Ancak farkedilmez ve tedavi edilmezse, kalp krizi ve felç gibi ciddi sorunların riskini arttırır.

Türkiye'de yapılan araştırmalarda 18 yaşından büyük erişkinlerin %32'sinin hipertansiyon hastası olduğu belirlenmiştir.Bu hastaların da %35'inin daha önce hiç kan basıncı ölçümü yaptırmadığı ve hastalık hakkında bilgilerinin olmadığı tespit edilmiştir.Ancak bu değerler gün geçtikçe bilinçlenmeye bağlı olarak olumlu yönde değişmektedir.

Hipertansiyon Nedir?

Hipertansiyon, kanın damar çeperine yaptığı basıncın normalden daha fazla olması anlamına gelir.

Kan basıncını ifade eden iki sayısal değer vardır. Sistolik basınç (daha yüksek olan değer) kalbin vücuda kan pompaladığı kuvvettir. Diyastolik basınç (düşük olan değer) kan damarlarının kan akışına karşı direncidir. Her ikisi de milimetre cıva (mmHg) olarak ölçülür.

Tansiyonun Normal Değerleri Nelerdir?

İdeal Sistolik Kan Basıncı:90-120 mmHg
İdeal Diyastolik Kan Basıncı:60-80 mmHg

İdeal kan basıncı 90 / 60 mmHg ve 120 / 80 mmHg arasında kabul edilir. Yüksek tansiyon, 140/90 mmHg veya daha yüksek olarak tespit edilen değerlerdir.
Düşük kan basıncı 90/60 mmHg veya daha düşük olarak tespit edilen değerlerdir.
120/80 mmHg ile 140/90 mmHg arasındaki değerler ise kan basıncınızı kontrol altında tutmak için gerekli adımları atmazsanız, yüksek tansiyon geliştirme riski taşıyabileceğiniz anlamına gelebilir.Yalnız tabiki de bu her zaman doğru değildir.Bazıları için bireysel olarak normal tansiyon diğer insanlara göre daha düşük veya yüksek seyredebilir.Tansiyon hastalığı teşhisi için klinik bulgular ve bazı testlerle bu durum desteklenmelidir.Hatta bazı durumlarda kişinin tansiyonu günlük hayatta normalken hastane ortamında yüksek olarak ölçülür.Bu duruma "beyaz önlük hipertansiyonu" adı verilir.

Hipertansiyon Riskleri

Kan basıncı çok yüksekse, kan damarlarına yapılan basıncın artışı sonucu damarlarda yırtılma,genişleme gibi durumlar görülür.Kalp,beyin,böbrek,göz gibi organlara giden damarların hasar almasıyla bu organlarda problemler görülmeye başlar. Kalıcı yüksek tansiyon, aşağıdakiler gibi bazı ciddi ve potansiyel olarak yaşamı tehdit eden koşulların riskini arttırabilir: 1-)Kalp krizi
2-)Kalp yetmezliği
3-)Periferik arter hastalığı
4-)Aort anevrizması
5-)Böbrek hastalığı
6-)Vasküler demans

7-)Göz Bozuklukları

8-)Cinsel İşlev Bozuklukları

9-)Beyin damarlarının hasar görmesine bağlı inme

10-)Sol ventrikül hipertrofisi

Hipertansiyon Nedenleri

Tuz

Yüksek tansiyona neyin sebep olduğu her zaman açık değildir.Hatta hipertansiyon hastalarının yaklaşık %90'ının tanı sebebi kesin olarak belli değildir.Ancak bazı şeyler riski arttırır. 1-)65 yaşın üzerinde olma

2-)Kilolu veya obez olma
3-)Afrika ya da Karayipler kökenli olma
4-)Ailede başka bir hipertansiyon hastası olması (Genetik sebepler)
5-)Çok fazla tuz tüketme ve yeterince meyve ve sebze tüketmeme
6-)Yeterince egzersiz yapmama
7-)Çok fazla alkol veya kahve (veya diğer kafein bazlı içecekler) tüketme 8-)Fazla uyuma ve uyku bozuklukları

Yüksek Tansiyona Sebep Olan Diğer Durumlar

1-)Böbrek hastalığı

2-)Şeker hastalığı

3-)Uzun süreli böbrek enfeksiyonları

4-)Obstrüktif uyku apnesi

5-)Glomerülonefrit

6-)Böbrekleri besleyen arterlerin daralması

7-)Hormon problemleri - Az aktif tiroid, aşırı aktif tiroid, Cushing sendromu, akromegali, hormon aldosteron düzeylerinin artması (hiperaldosteronizm) ve feokromositoma gibi

8-)Lupus (Bağışıklık sisteminin cildin, eklemlerin ve organların gibi vücudun bazı kısımlarına saldırdığı bir durumdur.)

9-)Skleroderma (Kalınlaşmış cilde neden olan ve bazen organ ve kan damarlarıyla ilgili problemlerle kendini belli eden bir durumdur.)

10-)Hastaların %5'inde meydana gelen ağrı kesici (NSAIDs), oral kontraseptif, antidepresan gibi ilaçlar sonrası meydana gelen durumlar

11-)Aşırı genç veya 40 yaş üstünde hamile kalmak ve ikiz, üçüz gibi çoklu doğumlar (Bazen hamilelikte meydana gelen hipertansiyon vakaları düşüklere veya sezaryan doğumlara sebep olabilir.)

Sağlıklı yaşam tarzı değişiklikleri yapmak, yüksek tansiyon riskini azaltabilir ve yüksek olan kan basıncını düşürmeye yardımcı olabilir.

Hipertansiyon Belirtileri

Baş Ağrısı ve İnme

1-)Şiddetli baş ağrısı
2-)Yorgunluk ve zihin karışıklığı
3-)Görüş problemleri
4-)Göğüs ağrısı
5-)Zorlayıcı solunum
6-)Düzensiz kalp atışı
7-)İdrarda kan
8-)Göğüste, boynunda veya kulaklarda vurucu ağrılar

9-)Enseden vuran ağrı

10-)Burun kanaması

Tansiyon Nasıl Kontrol Altında Tutulur ve Tedavisi Nedir?

Aşağıdaki yaşam tarzı değişiklikleri yüksek tansiyonun önlenmesine ve azaltılmasına yardımcı olabilir:

1-)Yediğiniz tuz miktarını azaltın ve genellikle sağlıklı yiyecekler yemeye özen gösterin

2-)Aşırı alkol tüketimini kısıtlayın

3-)Kilolu iseniz (beden kitle indexine göre) kilo verin

4-)Düzenli egzersiz yapın

5-)Kafein içeren besinleri azaltın

6-)Sigara içmeyi bırakın

7-)Bir gecede en az 6 saat uyumaya çalışın

Tansiyonu yüksek olan bazı kişiler tansiyonu düşürmek için ilaç tedavisi almak zorunda kalabilir.

Hipertansiyon İlaçları

İlaç

Hipertansiyon ilaçları genellikle günde bir kez alınmalıdır.

1-)ACE inhibitörleri - enalapril, lisinopril, perindopril ve ramipril gibi

2-)Anjiyotensin-2 reseptör blokerleri (ARB'ler) - kandesartan, irbesartan, losartan, valsartan ve olmesartan gibi

3-)Kalsiyum kanal blokerleri - amlodipin, felodipin ve nifedipin veya diltiazem ve verapamil gibi

4-)Diüretikler - indapamide ve bendroflumethiazide gibi

5-)Beta blokerler - atenolol ve bisoprolol gibi

6-)Alfa blokerler - doxazosin gibi

7-)Renin inhibitörleri - aliskiren gibi

8-)Diğer diüretikler - amilorid ve spironolakton gibi

Sizin için önerilen ilaç, kan basıncınızın ne kadar yüksek olduğu ve yaşınız gibi durumlara bağlı olarak değişecektir.

Hipertansiyon Diyeti

Muz

Potasyum, magnezyum ve lif kan basıncını kontrol etmeye yardımcı olabilir. Meyveler ve sebzeler potasyum, magnezyum ve lif bakımından yüksektir ve sodyumdan düşüktür Ayrıca, fındık, tohum, bakliyat, yağsız et ve kümes hayvanları da iyi bir magnezyum kaynağıdır.

Aldığınız doğal potasyum, magnezyum ve lif miktarını arttırmak için aşağıdakilerden birini tercih edebilirsiniz:

1-)Elma

2-)Kayısı

3-)Muz

4-)Brokoli

5-)Havuç

6-)Karalahana

7-)yeşil fasulye

8-)Üzüm

9-)Kavun

10-)Portakal

11-)Ananas

12-)Yoğurt (yağsız)

Hipertansiyon Teşhisi

Hipertansiyon asıl olarak yapılan kan basıncı ölçümleriyle koyulur.Kişi en az 2-3 kere bu ölçümü yaptırmış ve her ölçüme gelindiğinde bu 2 kere tekrarlanmış olması gerekir.Aynı anda 2 dakika arayla yapılan kan basıncı ölçümünde büyük farklar varsa durum tekrar değerlendirilmelidir.

Bu ölçümlerden sonra sıra altta yatan nedeni bulmaya gelir.Bunun için hastanın öyküsü alınır,kan,idrar gibi testler istenir.Bunların sonucunda herhangi bir durum saptanmazsa kişiye primer (esansiyel) yani nedeni bilinmeyen hipertansiyon teşhisi koyulur.Bu hastaların yaklaşık %90'ını oluşturur.İkincil sebep olarak hipertansiyona sebep olabilecek ailede hipertansiyon öyküsü, kalp damar hastalığı,böbrek hastalığı gibi geniş hastalıklar da taranmalıdır.

Tanıdan sonra yüksek tansiyonun sebep olabileceği durumları saptamak için kişiye elektrokardiyografi,ekokardiyografi,bazı böbrek testleri ve şeker testleri uygulanır.

Doğru Tansiyon Ölçmede Temel Kurallar

1-)Ölçümün yapıldığı oda sessiz ve ideal olmalı

2-)Ölçüm sırasında kişiyi heyecanlandıracak bir durum bulunmamalı

3-)Ölçümden önceki yarım saat içerisinde kan basıncını değiştirecek çay,kahve gibi içeceklerin tüketilmemiş olması