Kalp Krizi Nasıl Anlaşılır? - Sağlık Dünyam

Kalp Krizi Nasıl Anlaşılır?

Kalp krizi, gelen kanın azalmasından dolayı kalp kasının ölmesidir.Kalp krizi için kullanılan diğer terimler miyokard enfarktüsü, kalp enfarktüsü ve koroner trombozdur. Enfarktüs, bir bölgeye kan akışının kesildiği ve bu alandaki dokunun öldüğü zaman kullanılan bir terimdir. Kalp kasını besleyen bir veya çok sayıda koroner arter herhangi bir nedenden dolayı pıhtı ile tıkandığında dokuya gelen oksijen kesilir.

Kalp kaslarından bazıları ölürse, bir kişi göğüs ağrısını ve kalp kas dokusunun elektriksel dengesizliğini hisseder.

Kalp krizi, kadınlarda erkeklere oranla daha yüksek görülür.Çalışmalara göre bunun sebebi menapoz sonrası östrojen azlığı ve kadınların tedaviyi geciktirmesidir.

Kalp Krizi Hakkında Önemli Bilgiler

1-)Kalp krizi sırasında kalp kası kan akışını kaybeder ve hasar görür.

2-)Göğüs rahatsızlığı ve ağrı yaygın belirtilerdir.
3-)Bir erkek 45 yaşın, bir kadın ise 55 yaşın üzerinde ise bu kişilerde kalp krizi riski artar.
4-)Sigara ve obezite, özellikle riskli yaş aralığında büyük risk faktörleridir.

Kalp Krizi Belirtileri

Kalp krizi (Miyokard enfarktüsü,MI), birçok farklı nedene bağlı ciddi bir kalp hastalığıdır.Acil tıbbi müdahale gerektiren kalp krizinin açık belirtileri vardır. Ağrı genellikle göğsün orta kısmından başlar ve daha sonrasında boyuna,omuza,sol kola,çeneye,sırta,midenin üstü kısmına vurabilir.Tabiki bu yerler kişiden kişiye göre değişir.Bazı kişilerde ilk olarak midenin üst tarafındaki ağrıyla bile başlayabilir. Aşağıdakiler, meydana gelen bir kalp krizinin diğer olası belirtileridir: 1-)Göğüste sıkıştırıcı ağrı-Kişi bu ağrıyı genellikle tam olarak gösteremez ve genel bir şekilde tarif eder.

2-)Nefes Darlığı

3-)Mide Bulantısı

4-)Kusma

5-)Baş Dönmesi

6-)Ciltte Solgunluk

7-)Anlık Yaşanan Ölüm Korkusu

8-)Huzursuzluk

9-)Midenin üstünde (epigastrik bölge) ağrı

10-)Soğuk Terleme

Değişen pozisyon, kalp krizinin acısını ve durumunu hafifletmez. Ağrı genellikle sabittir,düşük ihtimalle değişkenlik gösterir.

Kalp Krizi İçin Uyarıcı İşaretler

Kalp krizi ölümcül olabileceğinden, meydana geldiği uyarı işaretlerini tanımak hayati önem taşır. Yukarıda listelenen semptomların hepsi kalp krizi ile bağlantılıyken, krize dair önemli işaretler olarak listelenen dört uyarı işareti vardır: 1-)Birkaç dakika süren göğüste rahatsızlık, basınç, sıkışma ya da doluluk hissi
2-)Kol, boyun, sırt, karın veya çeneye vuran ağrı
3-)Ani nefes darlığı
Diğer belirtiler arasında soğuk ter, hasta veya mide bulantısı veya baş dönmesi olabilir. Bir kişi bu semptomlara sahip olduğunda acil servisler derhal çağrılmalıdır.

Kalp Krizi Komplikasyonları

Kalp krizi sonrasında meydana gelebilecek iki tip komplikasyon var. Birincisi erken, ikincisi geç komplikasyonlardır.
Erken Komplikasyonlar

Aritmiler: Kalp düzensiz, çok hızlı ya da çok yavaş atar.
Kardiyojenik şok: Bir kişinin kan basıncı aniden düşer ve kalp vücudun yeterince çalışması için yeterli miktarda kan sağlayamaz.
Hipoksemi: Kandaki oksijen seviyesi çok düşük olur.
Pulmoner ödem: Akciğerler içinde ve çevresinde sıvı birikir.
Derin Ven Trombozu: Bacakların ve pelvisin derin damarları, damardaki kan akışını bloke eden veya kesen kan pıhtıları geliştirir.
Miyokardiyal rüptür: Kalp krizi kalbin duvarına zarar verir, bu da kalp duvarı rüptürünün artması riskini artırır.
Ventriküler anevrizma: Ventrikül olarak bilinen kalp odacığı, bir şişkinlik oluşturur.

Daha Sonra Ortaya Çıkabilecek Komplikasyonlar

Anevrizma: Yara dokusu, hasar görmüş kalp duvarında birikerek kan pıhtılarına, düşük tansiyona ve anormal kalp ritimlerine yol açar.
Angina: Yeterli oksijen kalbe ulaşmaz, bu da uzun süren göğüs ağrısına neden olur.
Konjestif kalp yetmezliği: Kalp çok zayıf bir şekilde atar ve kişi yorgun ve nefes nefese hissedebilir.
Ödem: Sıvı, ayak bileklerinde ve bacaklarda birikerek, şişmesine neden olur.
Erektil fonksiyonun kaybı: Erektil disfonksiyon genellikle vasküler bir problemden kaynaklanır. Bununla birlikte, depresyonun sonucu da olabilir.
Libido'nun kaybı: Özellikle erkekler söz konusu olduğunda cinsel tahrik kaybı olabilir.
Perikardit: Kalbin iç tabakası iltihaplanır ve ciddi göğüs ağrısına neden olur.
Bir doktorun, meydana gelebilecek bu komplikasyonları kontrol etmek için kalp krizi geçirdikten birkaç ay sonra bir kişiyi izlemesi önemlidir.

Tedavi

Kalp krizi esnasında hızlı müdahale başarı şansını arttırır. Günümüzde çoğu kalp krizi etkili bir şekilde kontrol edilebilir. Ancak, bir kişinin hayatta kalmasının büyük ölçüde hastaneye ne kadar hızlı ulaştıklarına bağlı olduğunu hatırlamak çok önemlidir. Kalp Krizi Sırasında Tedaviler
Bazen kalp krizi geçiren bir kişi nefes almayı durduracaktır. Bu durumda, kardiyo-pulmoner resüsitasyon veya CPR (kalp masajı) hemen başlatılmalıdır. Bu süreç şunları içerir: 1-)El ile göğüs kompresyonları
2-)Defibrilatör

Eğer kişinin bilinci daha kapanmadıysa ilk 1 saat içinde pıhtılaşma önleyici ilaçlar verilmelidir.

Kalp Krizi Sonrası Tedaviler Çoğu insan kalp krizi sonrası birkaç çeşit ilaca veya tedaviye ihtiyaç duyacaktır. Bu önlemlerin amacı gelecekteki kalp krizlerinin ortaya çıkmasını engellemektir. 1-)Aspirin veya diğer antiplateletler-Bu tür ilaçlar trombostilerin birbirine ve damara yapışmasını engelleyerek pıhtı oluşup tıkanma olasılığını azaltır.
2-)Beta blokerleri-Kalbin yükünü azaltmak için daha yavaş ve sakin atmasını sağlar.
3-)ACE (anjiyotensin dönüştürücü enzim) inhibitörleri-Kan damarlarını genişleterek tansiyonunuzu düşürür.
4-)Statinler-Kolestrol düşürücü ilaçlarlardır.
5-)Anjiyoplasti
6-)Koroner arter baypas grefti

Kalp Krizi Nedenleri

Sigara Kalp Krizi İçin Büyük Risk İçerir

Aşağıdaki faktörler kalp krizi riskinin artması ile ilişkilidir:

Yaş: Bir erkek 45 yaşın üzerindeyken ve bir kadın 55 yaşın üzerindeyken kalp krizleri daha olasıdır.

Anjina: Bu durumu, oksijensizlik veya kalbe kan ulaşamaması nedeniyle göğüs ağrısına neden olur.

Yüksek kolesterol seviyeleri: Bu durum, arterlerde kan pıhtı oluşma olasılığını artırabilir.

Diyabet

Diyet: Örneğin, büyük miktarlarda doymuş yağ tüketmek, kalp krizi olasılığını artırabilir.

Genetik: Genetik yatkınlık en önemli sebeplerden biridir.

Kalp ameliyatı: Daha önce herhangi bir kalp ameliyatı geçiren kişi daha yüksek risk altındadır.

Hipertansiyon: Yüksek tansiyon, kalbe gereksiz baskı yapabilir.

Obezite: Aşırı kilolu olmak kalbe yük bindirebilir.

Sigara Kullanımı: Sigara içenler sigara içmeyenlere göre daha yüksek risk altındadır.

HIV: HIV-pozitif olanların yüzde 50 oranında daha yüksek bir riski vardır.

İş stresi: Vardiyalı çalışanlar veya stresli işlerde çalışanlar daha yüksek kalp krizi riskiyle karşı karşıya kalabilirler.

Fiziksel inaktivite: Kalp krizi riskinde bir faktördür ve daha aktif insanlar, kalp krizi geçirme riskini azaltır.

Çoğu zaman, meydana geldiğinde, bir kalp krizi, tek bir faktör yerine, bir faktörlerin birleşiminden kaynaklanır.

Kalp Krizini Önleme

Sağlıklı ve Dengeli Beslenmek Kalp Krizini Önlemede Önemlidir

Kalp krizini önlemenin en iyi yolu sağlıklı bir yaşam tarzına sahip olmaktır. Sağlıklı yaşam için yapılacaklar şu şekilde sıralanabilir: 1-)Sigara içmemek
2-)Dengeli, sağlıklı beslenme
3-)Bol bol egzersiz yapmak
4-)Kaliteli uyku uyumak
5-)Diyabetin kontrol altında tutulması
6-)Alkol alımını azaltmak
7-)Kan kolesterolünü optimum düzeyde tutmak
8-)Kan basıncını yani tansiyonu güvenli bir seviyede tutmak (Hipertansiyon Hakkında Bilinmesi Gerekenler)
9-)Sağlıklı vücut ağırlığını korumak
10-)Mümkün olduğunda stresten kaçınmak
11-)Stresin nasıl yönetileceğini öğrenmek

Kalp Krizi Teşhisi

Bir EKG Kaydı

Herhangi bir doktor, hemşire veya sağlık hizmetleri uzmanı, kalp krizi geçirebileceğinden şüpheleniyorsa, o kişiyi doğrudan hastaneye gönderecektir. Aşağıdaki testlerle kriz teşhis edilebilir:

1-)EKG veya elektrokardiyograf-EKG ile birlikte kalbin elektriksel sinyali tespit edilir.Buna bağlı enfarktüsün olup olmadığı anlaşılır. (EKG Nedir? EKG Okunması ve Yorumlanması)

2-)Kardiyak enzim testleri-Kanda troponin düzeyleri normalde tespit edilemeyecek kadar düşüktür.Eğer az olsa bile kanda bir yükseklik tespit edilirse akla direkt kalp hasarı gelir.Kalp krizi geçiren birinde troponin-I düzeyi 2-3 hafta yüksek kalabilir.Bunun haricinde CK-Mb,miyoglobulin gibi kardiyak enzim testleri de bulunmaktadır.Troponin I'nın normal değeri 0.03 ng/ml'ten az olmalıdır.

3-)Göğüs röntgeni

Kalp Krizi Sonrası İyileşme

Koşu Yapmak

Kalp krizi sonrası iyileşme aşamalı bir süreç olabilir. Kalp krizi şiddetine ve kişinin yaşı gibi diğer faktörlere bağlıdır.

Fiziksel Aktiviteyi Sürdürme: İyileşen bir kalp krizi hastasının aktif kalması hayati önem taşır. Ancak bir uzmanın bu egzersiz planını tasarlaması gerekir.Egzersiz yaparken kalbe bir anda fazla yük bindirilmemelidir.

Çalışmaya Dönme: Bir kişinin işe geri dönmesi için uygun zaman, kalp krizinin şiddeti ve yaptıkları işin türü de dahil olmak üzere çeşitli faktörlere bağlıdır. İşe geri dönmede acele etmemek daha doğru olacaktır.

Depresyon Dönemi: Kalp krizi geçiren pek çok kişi sonrasında depresyona girer.Depresyonda olan ya da fazla endişe duyan kişilerin hekime başvurması gerekebilir.

Tekrar Araba Sürme: Uzmanlar, bir kişinin kalp krizinden en az 4 hafta sonraki süreç içinde araba sürmeyi reddetmesini tavsiye eder.

Erektil Disfonksiyon: Erkeklerin yaklaşık üçte biri kalp krizinden sonra ereksiyon olmakta ya da bunu sürdürmekte zorlanmaktadır.Çoğu durumda erektil disfonksiyonlu erkeklerin doktorlarıyla konuşmaları önemlidir.Uzmanlar, cinsel aktivitenin bir kişinin başka bir kalp krizi geçirme riskini yükseltmediğini de belirtiyor.

1. Her bireyin mutlaka bilmesi gereken bir bilgi gündelik hayatta işimize yarayabilir.

YanıtlaSil