Romatoid Artrit Belirtileri ve İşaretleri - Sağlık Dünyam

Romatoid Artrit Belirtileri ve İşaretleri

Romatoid Artritli Bir Kişinin Elleri

Romatoid artrit uzun süreli inflamatuar bir hastalıktır.Halk arasında "iltihaplı romatizma" olarak bilinir. Çok çeşitli semptomlara neden olabilir. Bunlar zamanla değişebilir ve herkesi farklı şekilde etkiler.

Romatoid artritin (RA) aktif olmadığı ve az sayıda semptomun olduğu veya semptomun olmadığı bazı kişilerde uzun süreli olarak hastalık dinebilir. Bazen de uzun süreler boyunca neredeyse her zaman semptomlar kişide bulunabilir.

Bir kişi etkili tedavi alıyorsa, hastalığın dinmesi daha olasıdır. Semptomlar devam ediyorsa, bu tedavinin işe yaramadığına işaret edebilir.

Romatoid Artritin Erken Belirti ve Semptomları

Romatoid artritin erken belirtileri arasında parmaklar ve bilekler başta olmak üzere çoğu eklemde ağrı vardır.

Romatoid artrit genellikle birkaç hafta veya bir ay boyunca gelişen belirtiler ve semptomlarla birlikte yavaş yavaş başlar.

İlk işaretler, özellikle kişi eklemi hareket ettirmeye çalıştığında en az bir eklemde sertlik, hassasiyet ve ağrıdır.

Semptomlar genellikle parmak ve ayak parmakları gibi küçük eklemlerde görülür.

Romatoid artritte etkilenen eklemlerin sayısı önemli ölçüde değişir ancak çoğu insan için, aynı anda en az beş eklem etkilenir.Buna tıp dilinde poliartrik tutulum denir.

Sistemik lupus ya da gutun aksine, romatoid artrit bir additive(eklemeli) poliartritidir. Bu hastalığın zaman geçtikçe daha fazla eklemi etkilediği anlamına gelir.

Ani başlayan romatoid artritli bir kişi gece yatağa sağlıklı olarak yatar ve ertesi sabah çok acı çekerek uyanabilir. Hatta yataktan çıkamayabilirler.

Hastalık genellikle vücudun her iki tarafındaki eklemleri, örneğin her iki dizi veya her iki eli de etkiler.

Eklemler Üzerindeki Etki

Diz Röntgen Görüntüsü

Romatoid artrit, etkilenen eklemdeki iltihaplanma nedeniyle eklem ağrısı ve şişmeye neden olur.

Eklemin üzerindeki deri de dışarıdan sıcak, kırmızı ve şişmiş olarak gözükür. Bu alana dokundukça kişi acı çeker.

En sık aşağıdaki eklemler etkilenir:

1-)Parmağın orta ve proksimal eklemleri

2-)El bilekleri

3-)Omuzlar

4-)Dirsekler

5-)Dizler

6-)Ayak bilekleri

7-)Ayak parmakları

Omurgayı etkilemez ancak sinovyal bir kapsülü olan boyundaki 1. ve 2. omurga eklemlerinde sorunlar oluşabilir. Ancak günümüzde bu daha az yaygındır çünkü etkili tedavi bu durumu önler.
Ayrıca eller kırmızı ve kabarık olabilir.

Sabah Tutukluğu

Özellikle 30 dakikadan daha fazla süren sabah tutukluğu romatoid artritin belirleyici bir belirtisidir.Kişi sabah kalktığında normal aktivitesini yapmak için hemen toparlanamaz.

Sabah tutukluğunun süresi hastalığın inflamatuar aktivitesinin iyi bir göstergesidir.

Diğer Olası Semptomlar

Eklem ağrısı dışında, romatoid artritli bir kişide ateş ve yorgunluk görülebilir.

Hastalık sadece eklemlerde değil, vücutta iltihaplanmaya neden olur. Bu, grip benzeri semptomların gözükmesine yol açabilir.

Bunlar diğer semptomların ortaya çıkmasından birkaç hafta veya bir ay sonra ortaya çıkabilir ve diğer semptomlarla devam edebilir.

1-)Yorgunluk

2-)Genel hastalık hissi

3-)Hayat kalitesinde düşme

4-)Genellikle çok yüksek olmayan bir ateş (37 ° –38 ° C) Daha yüksek ateş başka bir hastalık tipini gösterebilir.

5-)Geçmişte romatoid artrit ile birlikte görülen demir eksikliği anemisi yaygındı. Ancak şimdi durumu tedavi etmek için mevcut yeni ilaçlar bu riski azaltmaya yardımcı olmaktadır.

6-)Bazı insanlar iştah kaybı yaşarlar.Buna bağlı kilo kaybı olabilir.

7-)Romatoid artritli önemli sayıda insanın sekonder Sjögren sendromu da vardır. Bu durumun semptomları arasında kuru gözler ve diş çürümesine yol açabilen kuru ağız bulunur. Bazen görme kaybı olabilir.

Tedavi, daha sonraki komplikasyonları önleyebileceğinden, doktor bu semptomların varlığını kontrol etmelidir.

Romatoid Artritin Diğer Organlara Etkisi

1-)Akciğerler: Akciğerlerde veya akciğerlerin etrafındaki zar olan plevrada iltihap oluşabilir. Kişide nefes darlığı gözüktüğü gibi herhangi bir belirti de olmayabilir. Böyle bir durumda, doktor akciğerlerdeki inflamasyonu azaltmak için ilaçlar reçete edebilir. Akciğer hastalıkları romatoid artritli kişilerin yüzde 80'ini etkiler ancak çoğu zaman herhangi bir belirti yoktur.

2-)Perikardiyum: Perikardiyum, kalp ve ana kan damarlarının köklerini saran çift duvarlı bir kesedır. Enflamasyon göğüs ağrısına yol açabilir.

3-)Gözler: Enflamasyon, sklera olarak bilinen göz küresi üzerindeki sert, beyaz dış tabakayı etkiler. Belirtiler kırmızı, ağrılı ve kuru gözlerdir. Kuru gözler ikincil Sjögren sendromunun bir belirtisi de olabilir. Ayrıca gözyaşı bezlerinin iltihabı da gözükebilir.

4-)Nodüler lezyonlar: Bazı kişiler romatoid nodüller olarak bilinen deri altında topaklar geliştirir. Bunlar dirseklerde ve ön kollarda yaygındır. Örneğin, genelde kolların masanın üzerinde durduğu yerde, basınç noktaları üzerinde bulunurlar. Genellikle ağrılı değildirler ancak bazen ağrı olabilir. Günümüzde etkili tedavi nodülleri daha az olası hale getirmektedir.

5-)Ses kısıklığı: Romatoid artrit, larinks veya ses tellerindeki krikoaritenoid eklemi etkileyebilir. Enflamasyon ses kısıklığına yol açar.

6-)Tükürük bezleri: Bu ağız kuruluğuna, diş etlerinde tahrişe veya enfeksiyona yol açabilir. Kuru ağız, diş çürümesi ve diş kaybı riskini arttırır. Bir sağlık uzmanı bunu tespit ederse, bireyin bunu yönetmesine yardımcı olabilir.

7-)Beyaz dil: Ağız kuruluğuna sahip olmak ağızda mayanın aşırı çoğalma olasılığını arttırır. Bir maya enfeksiyonu normal olarak dilin beyaz olmasına neden olur.Fakat kuruluk sebebiyle, dil kırmızı ve çatlak da olabilir.

8-)Kan damarları: Enflamasyon, vücudun birçok bölümünü etkileyerek sinirlere, deriye ve diğer organlara zarar verebilir.Bunlardan en önemlilerinden biri de kan damarlarıdır.

Komplikasyonlar

Sistemik inflamasyonun geniş kapsamlı bir etkisi olabilir.

"Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri", romatoid artritli kişilerin aşağıdaki konularda daha yüksek risk taşıdıklarına dikkat çeker:

1-)Kalp hastalığı

2-)Şeker hastalığı

3-)Fiziksel ve sosyal faktörlere bağlı depresyon

4-)Hem obezite hem de romatoid artrit olan kişiler, yüksek tansiyon ve yüksek kolesterol gibi yaygın olarak obezite ile ortaya çıkan hastalıklar konusunda daha yüksek risklere sahiptir.

Romatoid Artrit Konusunda Neler Yapılabilir?

Bol miktarda taze meyve ve sebze içeren sağlıklı bir diyetin ardından semptomların hafifletilmesine yardımcı olunabilir.

Ham veya hafif pişirilmiş yeşil sebzeler, zencefil ve zerdeçal gibi baharatlar, iltihabı ve neden olduğu semptomları azaltmaya yardımcı olabilir.

Sigara içimi romatoid artritin gelişimini tetikleyebilir. Sigara içmekten kaçınmak, semptomların daha da kötüye gitmesini önlemeye yardımcı olabilir.

Ek olarak, iyileşme sırasında fiziksel olarak aktif olmak, vücudu ve bağışıklık sistemini güçlendirmeye ve iyi olma hissini artırmaya yardımcı olabilir.