Göğüs Hastalıklarında Ne Tür Belirtiler Görülür? - Sağlık Dünyam

Göğüs Hastalıklarında Ne Tür Belirtiler Görülür?

Göğüs Hastalıkları Nedir?

Akciğer

Göğüs hastalıkları başlıca akciğer olmak üzere göğüs bölgesindeki diğer organlardan da kaynaklanabilen hastalıklardır.

Göğüs Hastalıkları Nelerdir?

Astım,pnömoni(zatürre),KOAH,pnömotoraks,pulmoner emboli ,bronşiektazi göğüs hastalıklarından sadece birkaçıdır .(Pnömoni Nedir?)

Göğüs Hastalıkları Belirtileri

Göğüs ağrısı belirtileri başlıca 6 tanedir.Ama herkeste farklı şiddette olabileceği ve daha farklı belirtilerin de görülebileceği akıldan çıkarılmamalıdır.

1-)ÖKSÜRÜK

2-)BALGAM

3-)HEMOPTİZİ (Kanlı Balgam)

4-)NEFES DARLIĞI

5-)GÖĞÜS AĞRISI

6-)SİYANOZ

1-)Öksürük

Öksürük Aşamaları

Öksürük, solunum sistemine yabancı ve zararlı maddelerin alınmasını engelleyen, fazla bronşiyal sekresyonun(balgam) atılmasını sağlayan, şiddetli ve patlayıcı bir nefes verme şeklinde gelişen vücudun doğal savunma mekanizmasıdır.Öksürük, göğüs hastalıkları belirtilerinden sık görülenlerdendir.

Öksürük istemli ya da istemsiz oluşabilir.İstemli kontrol beyin korteksi tarafından, istemsiz kontrolü beyin sapı tarafından kontrol edilir. (Beyin Lobları ve Görevleri)

Öksürük reseptörleri burunda,dış kulak yolunda,soluk borusunda,akciğer zarında(plevra),kalp zarında (perikard,Perikardit Nedir),ses tellerinde,yutakta ve birçok farklı yerde daha bulunabilir.O yüzden bu bölümleri etkileyen olaylar öksürüğe sebep olur.

Öksürüğün Süresi

Eğer 3 haftadan daha az süren bir öksürük varsa buna akut öksürük denir.Akut öksürük daha çok soğuk algınlığı,alt solunum yolu enfeksiyonları,astım ve KOAH gibi hastalıkların akut alevlenmelerinde görülür.

Eğer öksürük 3 hafta ile 8 hafta arasında devam ederse buna subakut öksürük denir.Subakut öksürük sebepleri daha çok zatürre,boğmaca,bronşit,perikardit,astım gibi hastalıklardır.

Eğer öksürük 8 haftadan daha uzun sürerse buna kronik öksürük adı verilir.Kronik öksürük daha çok kronik üst hava yolu öksürük sendromunda,sigara,astım,akciğer tümöründe ve ACE inhibitörü ilaçların yan etkisi olarak görülür.

Öksürüğün Karakteri

Öksürük kuru denilen yani balgamsız bir şekilde veya yaş yani balgamlı bir şekilde görülebilir.

Balgamsız öksürük daha çok soğuk algınlığı,sigara,astım gibi hastalıklarda görülürken balgamlı öksürük, zatürre,bronşiektazi,kistik fibrozis,kronik bronşit,akciğer tümörü,tüberküloz gibi durumlarda görülür.

Astım, yabancı cisim aspirasyonu gibi durumlarda nöbetler halinde öksürük görülür.

Sigara içenlerde,sinüs enfeksiyonlarında sabah öksürüğü yaygındır.

Duruş biçimi,yemek,su,bulunulan ortam öksürüğü tetikleyebilir.

Polen astımında öksürük ilkbahar ve yaz mevsimlerinde daha fazla görülür.

Kronik bronşitte öksürük kış mevsiminde artar, yazın azalır.

Astım, kalp yetmezliği gibi hastalıklarda öksürük geceleri daha fazladır.

2-)Balgam

Balgam

Normalde her insan günde 100 ml civarında balgam üretir.Ama bu üretim arttığında,karakteri değiştiğinde veya atılımı azaldığında birikim olur ve balgam artık rahatsızlık verecek düzeye ulaşır.Göğüs hastalıkları belirtilerinden balgam oldukça sık görülür.

Seröz Balgam

Pembe, köpüklü, su gibidir. Daha çok pulmoner ödem ve alveoler hücreli kanserde görülür.

Mukoid Balgam

Kirli beyaz-gri renkte, az miktarda ve yapışkandır.Astım, tümör, tüberküloz, sigara içimi, amfizem, kronik bronşit gibi göğüs hastalıklarında görülür.

Mukopürülan Balgam

Kötü kokulu, yapışkan, sarı-yeşil renklidir.Enfekte bronşektazi, pnömoni, KOAH alevlenmesi gibi göğüs hastalıklarında görülür.

Pürülan Balgam

Kötü kokulu, yapışkan, koyu yeşil renktedir.Bronkopnömoni, pnömoni, akciğer absesi, bronşektazi, tüberküloz, kistik fibrozis gibi göğüs hastalıklarında görülür.

Kanlı Balgam

Tüberküloz, tümör, infeksiyon, emboli gibi göğüs hastalıklarında görülür.

Kömür işinde çalışanlarda siyah renkli balgam (Melanoptizi) görülebilir.

Kist hidatiğin (bir tür paraziter hastalık) patlaması sonrasında bol berrak, hafif tuzlu, kist sıvısı ile birlikte soğan zarı şeklinde yapılar çıkarılabilir.

Amip enfeksiyonlarında ançuez ezmesi şeklinde balgam görülür.

Safra kesesi ve bronş arasında olmaması gereken bir bağlantı varlığında safralı balgam (Biliptizi) çıkarılabilir.

3-)Hemoptizi (Kanlı Balgam)

Kanlı Öksürük (Hemoptizi)

Alt solunum yollarından kaynaklanan,genellikle öksürük ve balgam ile birlikte olan göğüs hastalıklarında görülen bir kanamadır.

%90 kanama bronşial arterlerden kaynaklanır.

Göğüs hastalığı belirtilerinden hemoptizi, eğer günde 600 ml'den fazla veya bir kerede 150 ml'den fazla (ortalama 1 su bardağı) kan çıkarılırsa bu acil müdahale gerektirir.

Tüberküloz(verem),bronşektazi ve akciğer kanseri klinikte görülen en sık hemoprizi sebebi göğüs hastalıklarıdır.

Hemoptizi bazen sindirim sisteminden kaynaklanan kanamalarla karışabilir.Ama sindirim sistemi kanamaları bulantı,kusma ile görülür.Kahve telvesi gibi koyu kıvamlıdır.Siyah renge yakındır ve yiyecek partikülleri ile birlikte görülür.Solunum sisteminden kaynaklanan kanamalarda ise kan açık kırmızı ya da pembe renkli ve genellikle köpüklüdür.

4-)Nefes Darlığı (Dispne)

Nefes Darlığı

Ağır egzersiz dışında fizyolojik olarak farkedilmeyen nefes alıp verme eyleminin, farkedilir hale gelmesi veya kişinin bunun için
efor sarfetmesi durumudur.

Nefes darlığı esas olarak göğüs hastalıkları belirtisi olarak görülmekle beraber, endokrin, romatolojik veya psikolojik sebeplerle de meydana gelebilir.(Anksiyete Nedir?)

KOAH,astım,plevral sıvı,koroner kalp hastalığı,kalp kapak hastalığı,aritmiler,obezite,ağır anemi,anksiyete,gebelik,panik atak gibi hastalıklar nefes darlığına sebep olur.

Polen astımlı olgularda nefes darlığı genellikle ilkbahar ve yaz
mevsimi başlangıcında artar.

Yine meslek astımlı olgular hafta sonları tatil günlerinde daha rahat
iken, çalışma günlerinde şikayetleri artar.

Kronik bronşit ve KOAH’ta şikayetler genellikle soğuk kış mevsimlerinde artar.

Kalp yetmezliğine bağlı nefes darlıkları geceleri daha da şiddetlenir.

5-)Göğüs Ağrısı

Göğüs Ağrısı

Akciğer parankiminin yani kendisinin ağrı duyusu yoktur.Göğüs ağrısı, genelde plevra(akciğer zarı),kalp,mediasten ve göğüs duvarından kaynaklanan,göğüs hastalıkları belirtilerindendir.

Plöretik Göğüs Ağrısı

Akciğerin koruyucu zarı olan plevradan kaynaklanan ağrıdır.

Derin inspiryum, öksürük, aksırma sırasında artar.

Göğsün yan tarafında bıçak batması şeklinde hissedilir.

Kişi ağrıyı azaltacak pozisyon alır.

Hasta plevra ağrısının yerini tam olarak tarif edebilir.

6-)Siyanoz

Siyanoz

Deri ve mukozaların mavi-mor veya grimsi renk almasıdır.

Tırnak yatağı, yanak içi, kulaklar, burun ucu ve dudaklar renk değiştirir.

Hasta muayenesi mutlaka gün ışığında yapılmalıdır.

Santral siyanozda daha çok dudak ve yanak morarmıştır ve kol bacak gibi uç ekstremiteleri sıcaktır.

Periferik siyanozda ise dokuları yeterli oksijen gidemez.Hastanın  kol bacak gibi uç ekstremiteleri soğuktur.Isıtıldığında siyanoz düzelebilir.