Zollinger-Ellison Sendromu Nedir? Belirtileri,Nedenleri Nelerdir? - Sağlık Dünyam

Zollinger-Ellison Sendromu Nedir? Belirtileri,Nedenleri Nelerdir?

Zollinger-Ellison Sendromu Nedir?

Pankreas-Zollinger Ellison Sendromu

Zollinger-Ellison Sendromu (ZES) pankreasta veya duodenum adı verilen ince bağırsağın üst kısmında bir veya daha fazla tümörün oluşmasına neden olan nadir bir hastalıktır. Ayrıca mide ve duodenumda ülserlerin gelişmesine de neden olabilir.

Oluşan tümörler gastrinomlar olarak adlandırılır ve büyük miktarda gastrin hormonu salgılarlar. Bu daha sonra peptik ülserlere yol açabilen aşırı mide asidine neden olur. (Gastrointestinal Sistem Salgı ve Hormonları)

Zollinger-Ellison sendromu nadir olarak görülür.Her yaşta ortaya çıkabilse de, 30 ve 60 yaşları arasındaki kişileri daha fazla risk altındadır. Ayrıca, peptik ülserden muzdarip olan tüm insanların çok küçük bir kısmı Zollinger-Ellison sendromuna sahiptir.

Tümörlerin % 50'si kanserlidir. Zollinger-Ellison sendromuna neden olduğu ülserler, sıradan peptik ülserlere göre tedaviye daha az yanıt verirler.Tümör gelişmesine neden olan şey tam olarak bilinmemektedir, ancak vakalarının yaklaşık yüzde 25'i çoklu endokrin neoplazi adı verilen bir genetik bozuklukla ilişkilidir.

Zollinger-Ellison Sendromu Belirtileri

Kemirici, yanıcı karın ağrıları - Bu ağrı genellikle göğüs kemiği ve göbek arasındaki bölgede bulunur.

Basınç, şişkinlik veya dolgunluk hissi - Bu ağrı genellikle bir yemekten 30 ila 90 dakika sonra gelişir ve sıklıkla antasitler tarafından rahatlatılır.

Gırtlağa doğru ilerleyen karın bölgesinde ağrı ya da yanma hissi - Bu duruma gastroözofageal reflü de neden olur ve mide içeriği yemek borusu içine geri döndüğünde ortaya çıkar.

Kusma - Kusmuk kan içerebilir veya kahve telvesi gibi olabilir.

İshal - İshal çok kötü kokulu olabilir.

Siyah,koyu dışkıKan, dışkıyı koyu kırmızı veya siyaha çevirir ve yapışkan hale getirir.

Mide bulantısı

Yorgunluk

Zayıflık

Kilo kaybı

Zollinger-Ellison Sendromu Nedenleri

Zollinger-Ellison sendromuna pankreastaki ve dueodenumdaki tümörler neden olur.

Zollinger-Ellison Sendromu Teşhisi

Kan Testi

Kanda artmış gastrin seviyesinin olup olmadığını görmek için bir kan testi yapılır. Yüksek bir gastrin seviyesi pankreas veya duodenumdaki tümörleri işaret edebilir.

Baryum X-ray

Hastaya, yemek borusu, mide ve duodenum duvarlarını kaplayacak baryum içeren bir sıvı içirilir. X-ışınları daha sonra alınır ve ülserler hekim tarafından incelenir.

Endoskopi

Doktor, özofagus, mide ve duodenumun iç kısmını endoskop olarak adlandırılan bir cihazla inceler. Endoskop ağızdan ve boğazdan aşağıya, mide ve duodenum içine sokulur. Doktor ülserleri bu yolla inceleyebilir.Ayrıca, biyopsi olarak adlandırılan bir doku örneğini, gastrin üreten tümörlerin var olup olmadığını belirlemek için alır ve incelenmek üzere laboratuvara gönderir.

Görüntüleme Teknikleri

Doktor, bilgisayarlı tomografi (CT) taraması, manyetik rezonans görüntüleme (Emar) taraması ve ultrason veya nükleer taramayı kullanarak tümörlerin bulunduğu yeri belirleyebilir.

CT taraması, bilgisayar teknolojisiyle desteklenen X-ışınlarını kullanan bir teşhis testidir. X-ışını ışınları, hastanın vücudunun enine kesit görüntüleri oluşturmak için birçok farklı açıdan hastaya verilir. Daha sonra bir bilgisayar, bu görüntüleri, organları, kemikleri ve dokuları ayrıntılı olarak görüntüleyebilen üç boyutlu bir resme dönüştürür.

Emar taramasıyla, insan vücudunun görüntülerini oluşturmak için X-ışınları yerine manyetik sinyaller kullanılır. Bu görüntüler doku tipleri arasındaki farklılıkları göstermektedir.

Ultrason, incelenen alana yüksek frekanslı ses dalgalarını gönderir ve bu dalgalar organa çarptığında geri dönerler. Bu, taranan alanın bir haritasını oluşturan bir bilgisayar tarafından işlenir.

Nükleer tarama ile, bir gama kamerasının tümörleri tespit etmesine izin veren vücuda radyoaktif maddeler sokulur.

Zollinger-Ellison Sendromu Komplikasyonları

Zollinger-Ellison vakalarının yüzde 50'sinde, tümörler kanserlidir (malign). Tümörler kanserli ise, kanserin karaciğere, pankreas ve ince bağırsağın yakınındaki lenf düğümlerine yayılma riski vardır.

Zollinger-Ellison Sendromunun Diğer Komplikasyonları

Bağırsakta bir delik gelişmesine yol açabilen şiddetli ülserler

Kan kaybı

Kronik ishal

Kilo kaybı

Zollinger-Ellison Sendromu Tedavisi

Tek bir tümör varsa genellikle cerrahi yapılır.

Tümörlerdeki cerrahi mümkün olmadığında, diğer tedaviler kullanılır:

1-)Kan kaynağı kesilerek tümör yok edilmeye çalışılır. (embolizasyon)

2-)Bir elektrik akımı (radyo frekansı ablasyonu) kullanarak kanser hücreleri yok edilmeye çalışılır.

3-)Kanser semptomlarını hafifletmek için tümör içine ilaç enjekte edilir.

4-)Tümör büyümesini yavaşlatmak için kemoterapi uygulanılır.

Zollinger-Ellison Sendromunda Ülser Tedavisi

Protonlar Pompası İnhibitörleri

Bunlar Zollinger-Ellison sendromu için en etkili ilaçlar. Proton pompa inhibitörleri oldukça güçlüdür ve asit üretimini bastırır ayrıca iyileşmeyi destekler. Proton pompa inhibitörlerinin örnekleri arasında Prilosec, Prevacid, Nexium, Aciphex ve Protonix bulunur.

Asit Blokerleri

Bunlar ayrıca histamin (H-2) blokörleri olarak adlandırılır. Bu ilaçlar sindirim sistemine salınan hidroklorik asit miktarını azaltır. Bu ülser ağrısını hafifletmeye ve iyileşmeyi teşvik etmeye yardımcı olur. Asit blokerleri, histaminin histamin reseptörlerine ulaşmasını engelleyerek çalışır. Histamin reseptörleri, hidroklorik asit açığa çıkarmak için midede asit salgılayan hücreleri uyarır. Asit blokörleri örnekleri arasında Tagamet, Pepcid, Zantac ve Axid bulunur.

Hastalığın İlerleyişi

Yukarıda belirtildiği gibi, Zollinger-Ellison vakalarının yüzde 50'sinde, tümörler kanserlidir. Erken teşhis ve cerrahi sadece% 20 ila % 25'lik bir kür oranı elde edebilir. Bununla birlikte, tıbbi bilgiler gastrinomaların yavaş büyüyen tümörler olduğunu ve hastaların bir tümör keşfedildikten sonra yıllarca yaşayabileceğini belirtmektedir. Asit baskılayıcı ilaçlar, asit aşırı üretiminin semptomlarını kontrol etmede çok etkilidir.