Crohn Hastalığı (İltihabi Bağırsak Hastalığı) Nedir? - Sağlık Dünyam

Crohn Hastalığı (İltihabi Bağırsak Hastalığı) Nedir?

Crohn Hastalığı Nedir?

Crohn Hastalığında Bağırsakların Gerçek Endoskopik Görüntüsü

Crohn hastalığı,sindirim sisteminin herhangi bir yerini tutabilen (ağızdan anüse kadar), tutulan yer boyunca derin iltihaplanmanın görülmesi ile karakterize bir hastalıktır.Crohn hastalığı kronik iltihabi bağırsak hastalıklarından biridir.Bir diğer fazla bilinen iltihabi bağırsak hastalığı da ülseratif kolittir. (Ülseratif Kolit Nedir?-Ülseratif Kolit Evde Tedavi Yöntemleri)

İnflamatuar (iltihabi) bağırsak hastalıkları batı ülkelerinde daha sık görülür.Hastalık genelde 20-40 yaşlarında görülür ve en önemli risk faktörü ailede başka birinde hastalığın olmasıdır.Crohn hastalığının başlıca belirtileri karın ağrısı,ishal ve halsizliktir.Hastalık kişiyi ve hekimi rahatsız edecek düzeylere ulaşabilir.Çünkü bazı durumlar suçlansa da hala tam olarak bir sebep bulunamamıştır.Bu yüzden tedavi antibiyotik,bağışıklık sistemi baskılayıcı ilaçlar,immün modifiye ediciler gibi genel ilaçlarla yapılmaktadır.Ayrıca tedavi asıl olarak belirtileri yok etmeye yöneliktir.Ayrıca crohn hastalığına bağlı bağırsak perforasyonu (yırtılma),tıkanması gibi durumlar görülürse cerrahi tedavi gerekebilir.

Crohn Hastalığı Tipleri

1-)İleokolit:Kolon ve ince bağırsağın ileum denen kısmını tutan bu tip en sık görülen tiptir.

2-)İleitis:Sadece ileumu etkiler.

3-)Crohn granülomatöz kolit:Sadece kolonu tutar.

4-)Jujenoileitis:İnce bağırsağın jejenum ve ileum denen kısımları etkilenir.

Bu bölümler crohn hastalığının en sık görülen kısımlarıdır.Bunların haricinde sindirim sisteminin her yeri tutulabilir.

Crohn Hastalığı Belirtileri

Crohn hastalığı inflamasyon yani iltihapla karakterize bir hastalık olduğu için semptomlar da inflamasyon çevresinde gelişir.Asıl etkilenen yer sindirim sistemi olsa da birçok başka vücut bölümlerinde de belirtiler oluşabilir.

1-)Karın ağrısı

2-)İshal

3-)Bulantı

4-)Ateş

5-)Dışkıda kan

6-)İştah kaybı

7-)Kilo kaybı

8-)Halsizlik

Crohn hastalığı,sindirim sisteminde derin değişiklikler yaptığı için bağırsaklarda darlıklar,apseler,çatlaklar,kanamalar gibi komplikasyonlar görülebilir.Ayrıca kolorektal kanser oluşma olasılığı da bu kişilerde 4 kat artmıştır. (Kolorektal kanser nedir?)

Uzun süreli inflamasyon,çoklu görme bozuklukları,artrit,osteoporoz,safra kesesi taşları gibi durumlara da sebep olabilir.

Crohn Hastalığı Sebepleri

Crohn hastalığının sebebi tam olarak anlaşılamamış olsa da genetik ve çevresel faktörler suçlanmaktadır.

Crohn hastalığının bir zamanlar otoimmün hastalık olduğu savunulsa da bugün anlaşılmıştır ki aslında sorun immün sistemin bozukluğudur.

Eğer doğuştan gelen immün (bağışıklık) sistemi sorunu varsa bağırsaklarda bulunan bakteriler çoğalıp kişiye zarar verebilir.

Crohn Hastalığı Teşhisi

Crohn Hastalığında Kaldırım Taşı Görüntüsü

Crohn hastalığı teşhisi zor bir hastalıktır.Birden fazla test yapılsa bile anlaşılamayabilir.Kolonoskopi veya endoskopi gibi bağırsağı direk gözlemlemeye yarayan testler daha yararlıdır.Kolonoskopi en yaygın kullanılan teşhis yöntemidir.Ancak bazı durumlarda üst sindirim sistemi endoskopisine veya sigmoidoskopiye ihtiyaç duyulabilir.Sindirim sistemi iltihaplanması ve hasarı genelde kaldırım taşı olarak tanımlanan bir görünüme sebep olur.

Endoskopi yeterli olmadığında teşhis için röntgen,bilgisayarlı tomografi,emar,ultrason kullanılabilir.

Kan testleri crohn hastalığını direkt teşhis edemez.Ancak hastalığın vücut üzerindeki etkilerini saptamada yardımcı olabilir.Kullanılan kan testleri şunlardır:

1-)Tam kan sayımı (CBC)

2-)Sedimantasyon hızı (Yükselir)

3-)CRP (Yükselir)

4-)Antikor testleri

Kronik,uzun süreli ishal sonucunda kaybedilen sodyum,potasyum gibi minerallerin miktar tayini gerekebilir.

Crohn hastalıklı bireylerde laboratuvar bulgusu olarak anemi,trombosit azlığı,albumin düşüklüğü görülebilir.

Crohn Hastalığı Tedavisi

Crohn hastalığı uygun diyet,ilaç tedavisi,bağırsak dinlendirilmesi,cerrahi gibi yöntemlerle tedavi edilebilir.Hastayı uzun süreli iyileşme dönemine sokmak için birkaç farklı tedavi olabilir.En doğru yöntemi seçmek için iyi bir gastroenteroloji uzmanına gözükmelisiniz.

Diyet:Crohn diyeti adıyla özel bir diyet yoktur.Bu düzenlemedeki amaç bağırsaklarınızı en az yoracak beslenmeyi bulmaktır.Ayrıca ince bağırsaklardaki hasar sonucu emilimi bozulan besinlerin takviyesi gerekebilir.Genel olarak bağırsak sağlığını arttırmak için fiberden zengin bitkisel besinleri tüketmek kişiye yarar sağlayacaktır.Bu sırada alkol,sigara,baharatlı,kızarmış yiyeceklerden kaçınmak gerekir.

Bağırsak Dinlenmesi:Yorulan ve stres altında kalan bağırsakları birkaç gün ila 1 hafta arasında dinlendirmek işe yarayabilir.Bu sırada hafif ve kolay sindirilebilecek besinler tüketilmelidir.Durumu daha da kolaylaştırmak için besinler suyla birlikte tüketilebilir.Gerekirse hastanede damar yoluyla beslenme yoluna gidilebilir.

İlaç Tedavisi:İnflamasyonu azaltmak için medikal ilaçlar tercih edilebilir.Bunların başında mesalamin gibi aminosalisilatlar gelir.Bunların haricinde siprofloksasin gibi antibiyotikler,prednizon gibi kortikosteroidler,metotreksat gibi bağışıklık sistemi ilaçları kullanılabilir.Ayrıca semptomlara yönelik ishal kesici ilaçlar,ağrı kesiciler tercih edilebilir.

Crohn hastalığı olan kişilerin %50'si komplikasyonlardan dolayı cerrahi tedaviye ihtiyaç duyacaktır.Yaygın yapılan ameliyatlar şu şekilde sıralanabilir:

1-)Bağırsak rezeksiyonu,kolektomi: Kalın bağırsağın hastalıklı bölümünün çıkarılmasıdır.

2-)Proktokolektomi:Kalın bağırsak ve rektumun çıkarılmasıdır.

3-)Striktüreplasti:Bağırsağın daralmış bölümünün açılmasıdır.

İltihabi bağırsak hastalıkları batı ülkelerinde daha sık görülür