Grip Aşısı Neden Her Zaman İşe Yaramıyor? - Sağlık Dünyam

Grip Aşısı Neden Her Zaman İşe Yaramıyor?

Grip Aşısı Genel Bilgi

Grip hastalığının sebebi influenza virüsüdür.İnfluenza virüsünün A,B ve C olmak üzere 3 ana türü vardır.Grip oldukça sık görülen bir hastalıktır.Kişiden kişiye göre hafiften ağıra kadar farklı formlarda görülebilir.Bu yüzden korunma amacıyla grip aşıları üretilmektedir.Grip aşılarının o yıl için piyasaya çıkması aylar alır.Çünkü o seneki aşı bir önceki senenin grip virüsüne karşı çıkarılır.Grip aşısı içerisine birkaç farklı türdeki influenza virüsü eklenir.Bunun sebebi olabildikçe fazla kişiyi koruyabilmektir.Bilim insanları ve hekimler,virüsün nasıl mutasyona uğrayıp hastalık oluşturduğunu incelerler.Grip aşısı kişiye %70 ila 90 arasında bir koruma sağlar.

Grip aşısı her sene yapılmasına rağmen neden diğer aşılar gibi kesin bir koruma sağlamıyor sorusu sıkça sorulan sorulardan biridir.Bunun sebebi influenza virüsünün çok hızlı mutasyona uğramasıdır.Yapılan aşıda a türü için ilaç varsa, bu aşı sırasında virüs kendini değiştirip b türüne dönüştürür.Bunun sonucunda aşı, b türü virüs için hiçbir işe yaramaz.Bu dönüşüm olayına shift adı verilir.

İyi haber şu ki,virüs kendini değiştirse bile aşı sayesinde vücuda giren antikorlar kişiyi bir miktar koruyabilir.Hastalığı geçirse bile daha hafif atlatabilir.

Grip aşısı aslında risk altında olan hamilelere,toplu ortamlarda çalışanlara,yaşlılara,bağışıklık sistemi düşük olanlara önerilmektedir.

Gribe Sebep Olan Virüs İnfluenza Virüsüdür

Grip Virüsü Kendini Nasıl Değiştirir?

İnfluenza virüsünün kendini değiştirmesi 2 yolla gerçekleşir.Bunlar antijenik drift ve antijenik shift (antijenik kayma) mekanizmalarıdır.Antijenik drift küçük bir değişimken,shift mekanizması büyük bir değişimdir.İlginç bir şekilde sadece influenza A virüsü antijenik shift olayını gerçekleştirebilmektedir.

Antiviral İlaçlara Karşı Direnç

Maalesef her geçen yıl,virüslere karşı kullanılan antiviral ilaçlara daha fazla direnç gelişmektedir.Şuanda grip belirtilerini ve süresini azaltmak için onaylanmış ana 4 ilaç vardır.Bunlar;

1-)Oseltamivir (Tamiflu)

2-)Zanamivir (Relenza)

3-)Amantadin

4-)Rimantadin

Bu ilaçlardan amantadin ve rimantadin neredeyse çoğu grip virüs türüne karşı çok etkili değildir.Asıl kullanılanlar oseltamivir ve zanamivirdir.Ancak bu ilaçlara karşı özellikle influenza A virüsü gün geçtikçe direnç göstermektedir.Bu yüzden ilaçların kullanım sıklığı doktorlar arasında tartışma konusu haline gelmiştir.

Grip Aşısı Zararlı mı?

Grip aşısı kişiye influenza virüsü için gerekli koruyucu antikorları ürettirir.Bu süreç aslında gayet doğal ve normal bir süreçtir.Bu yüzden grip aşısının herhangi bir zararı henüz tespit edilmemiştir.

Gripten Korunma Yolları

Grip aşısı her yıl yenilenir

Grip belirtileri başlıca ateş,vücut ağrısı,burun akıntısı,halsizlik ve öksürüktür.Bu belirtiler kişiden kişiye farklı şiddette ortaya çıkabilir.Normal bir kişide 1 hafta içerisinde düzelme yaşanırken,bağışıklık problemi olan kişilerde ölümcül olabilir. (Primer İmmün Yetmezlikler) Ölümlerin çoğu 65 yaş üzerindeki kişilerde görülmektedir.

Gripten korunma konusunda aşı haricinde uygulanabilecek bazı önlemler bulunmaktadır.

1-)Aşırı Kalabalıktan Uzak Durmaya Çalışın

Kalabalıktan kaçınmak çoğu zaman zor olabilir.Ancak grip insandan insana bulaşabilen bir hastalık olduğu için özellikle grip mevsimlerinde bunu yapmak korunma konusunda önemli yararlar sağlayacaktır.

Bunun haricinde öksüren,hapşıran veya hastalık belirtilerinden biri olan başka kişilerden uzak durmak işe yarayacaktır.Eğer hastalık konusunda yatkın bir yapınız varsa dışarı çıkarken maske takabilirsiniz.

2-)Ellerinizi Düzenli Yıkayın

Grip virüsü yüzeylerde 24 saat boyunca canlılığını koruyabilir.Bu yüzden elleri yıkamak hastalık olasılığını azaltır.

Özellikle yemek hazırlamadan önce,yemek yemeden önce,tuvaleti kullandıktan sonra ellerinizi yıkamayı ihmal etmeyin.

Ellerinizi yıkarken ılık sabunlu su kullanın ve en az 20 saniye boyunca elinizi ovalayın.Daha sonra temiz olduğuna emin olduğunuz bir havluyla kurulayın.

Öksürürken veya hapşırırken elinize değil,dirsek hizasında kolunuza öksürün.

Evde herhangi hasta biri varsa zamanınız oldukça riskli yüzeyleri dezenfektanlar ile temizleyebilirsiniz.

3-)Bağışıklık Sisteminizi Güçlendirin

Bağışıklık sisteminin güçlü olması, mikroplarla savaşma konusunda size büyük fayda sağlayacaktır.Hasta olma olasılığınızın azalacağı gibi hasta olsanız da belirtiler daha hafif seyredecektir.

Güçlü bir bağışıklık sistemi için günde en az 7-9 saat uyumalısınız.Ayrıca düzenli kendiniz için düzenli bir egzersiz planı hazırlamalısınız.

Sağlıklı ve yeterli bir beslenme programına uyun.Atıştırma için şeker,çikolata,cips gibi kalitesiz besinleri hayatınızdan çıkarın.Bunun yerine bol antioksidan içeren meyve ve sebzeleri tüketin.

4-)Grip Belirtileri Ortaya Çıktığında Doktora Başvurun

Özellikle 65 yaş üstü ve immün yetmezlikli kişilerde grip risk taşıdığından bu kişiler hemen doktora gitmelidir.

Bu semptomlar başlıca ateş,halsizlik,burun akıntısı ve öksürüktür.Hastalık başladıktan sonra direkt hastalığı yok edecek bir çözüm yoktur.Ancak ilk 48 saat içerisinde verilen antivital ilaçlar hastalığın çok daha hafif atlatılmasını sağlar.

Yorum Gönderme

1. Grip olmadan önce bahsettiğiniz her tedbiri almak gerek, yoksa grip olduktan sonra ne yapsan 1 haftadan önce geçmiyor. Teşekkürler teknik bilgiler için.

YanıtlayınSil
  2. En ucuz ve en etkili yöntem makalede de geçtiği gibi el yıkama günün her saati yıkayın bu kiymetlk bilgiler için teşekkür ederim

YanıtlayınSil