Hipoglisemi(Düşük Kan Şekeri) Belirtileri,Teşhisi,Tedavisi - Sağlık Dünyam

Hipoglisemi(Düşük Kan Şekeri) Belirtileri,Teşhisi,Tedavisi

Hipoglisemi Nedir?

Hipoglisemi veya düşük kan şekeri, kandaki glikoz seviyesi çok düşük olduğunda ortaya çıkan bir durumdur. Genellikle diyabetle ilişkilidir, ancak diğer faktörler veya koşullardan da kaynaklanabilir.

Kan glikoz seviyesi genelde 70 mg/dL'ye eşit veya daha düşüktür. Genel semptomlar arasında titreme, hızlı kalp atışı, terleme, baş ağrısı ve yorgunluk sayılabilir.Ayrıntılı belirtiler ileride anlatılacaktır. (Diyabet Nedir?)

Vücudunuzda hipoglisemi meydana gelmesi tıpkı ateş gibi başka sorunlara sebep olabilecek veya çeşitli başka durumlardan kaynaklanan bir sorunun olduğunun göstergesidir.

Çünkü kan şekeri (glikoz) vücuda gerekli olan ve çalışmasını sağlayan enerjinin ana maddesidir.Hipoglisemi, hemen tedavi edilmezse bazı durumlarda ölümcül bile olabilecek tehlikeli bir durumdur.

Hipoglisemi (Düşük Kan Şekeri) Belirtileri

Baş Dönmesi Hipoglisemi Belirtilerinden Biridir

Ortak ve sık belirtiler şunlardır:

1-)Titreme

2-)Açlık hissi

3-)Hızlı nabız

4-)Anksiyete veya panik

5-)Ağız çevresinde karıncalanma

6-)Terleme

7-)Baş ağrısı

8-)Yorgunluk

9-)Konsantrasyon bozukluğu

10-)Gözbebeklerinde irileşme

11-)Sinirlilik hali

12-)Huzursuzluk

13-)Mide bulantısı

14-)Baş dönmesi

15-)Kas kontrolü kaybı

Şiddetli ve Ciddi Belirtiler

Kan şekeri tehlikeli derecede düşük olduğunda (Kan şekerinin 54 mg / dL'den daha az olması) aşağıdaki belirtilerden herhangi biri görülebilir:

1-)Ağır zihinsel karışıklık

2-)Davranışsal değişiklikler

3-)Konuşma bozukluğu

4-)Sarhoş gibi iradesiz hareketler

5-)Bulanık veya çift görme

6-)Nöbetler

7-)Bilinç kaybı

Hipoglisemide Gece Belirtileri

Gece uyurken hipoglisemik atak geçirebilir ve bunu farkında olmayabilirsiniz.Gece belirtileri daha çok tip 1 diyabetli kişilerde görülür.

Normalde glukagon denilen hormon kan şekerini yükseltir.Gece uyurken bu hormon azalır.Bundan dolayı gece semptomları görülmesi olası bir durumdur.

1-)Gece terlemeleri

2-)Kabuslar

3-)Uykuda konuşma veya bağırma

4-)Huzursuzluk

5-)Baş ağrısı

6-)Uyandığında dinlenmiş hissetmeme

Bu belirtileri fark ederseniz, doktorunuzla konuşun. Tedavi edilmeyen noktürnal (gece) hipoglisemisi tehlikeli olabilir ve yaşamı tehdit eden hipoglisemiye yol açabilir.

Noktürnal hipoglisemik atakları önlemeye yardımcı olmak için, doktor kontrolünde uykudan önce granola, yulaf ezmesi veya kurutulmuş meyve gibi karmaşık karbonhidratlardan zengin yiyecekleri yemeyi deneyebilirsiniz.

Hipoglisemi Nedenleri

Karbonhidrat Tüketmeme: Karbonhidratlar vücudun ana glikoz kaynağıdır, bu yüzden yeterli miktarda tüketilmediğinde, özellikle normal alışılan düzeyde alınırken bir anda kesildiğinde kan şekeri düşebilir.

Yemeklerin Geciktirilmesi ya da Atlanması: Diyabet hastasıysanız ve insülin ya da oral ilaçlar alıyorsanız, normal planladığınızdan daha sonra bir yemek yemeniz hipoglisemi ile sonuçlanabilir.

Egzersiz: Egzersiz kan şekeri seviyesini düşürmeye birebirdir.Kilo vermeye, kalori yakmaya yardımcı olmak için egzersiz yaparken yemek yemiyorsanız ve normalde yapmadığınız egzersizleri yapıyorsanız hipoglisemiye girebilirsiniz Antrenmanınızdan önce veya sonra kan şekeriniz çok düştüğünde, kuru üzüm, meyve suyu gibi hızlı etkili bir karbonhidrat kaynağını yanınızda bulundurun.

Yanlış İlaç veya İnsülin Kullanımı: Çok fazla insülin veya oral diyabet ilacı hipoglisemiye neden olabilir.

Alkol İçme: İnsülin veya oral diyabet ilaçları alırken, alkol kullanmak hipoglisemiye neden olabilir.

Böbrek Hastalığı: Diyabetin bir komplikasyonu böbrek hastalığıdır.Herhangi bir böbrek hastalığında ve yetersizliğinde diyabet için kullanılan insülin vücuttan uzaklaştırılamayacağı için potansiyel olarak hipoglisemiye neden olur.

İlaçlar: Hipoglisemi, özellikle çocuklarda veya böbrek yetmezliği olan kişilerde bazı ilaçlardan kaynaklanabilir. Hipoglisemiye neden olan ilaçlar arasında, bir başkasının diyabet ilacı, antimalaryal ilaç olan Qualaquin (kinin),bazı antibiyotikler (gatifloksasin), antiaritmik ilaçlar ve nonsteroidal anti-enflamatuar ilaçlar(NSAID) sayılabilir

Hormonal Yetersizlik: Addison hastalığı ve bazı hipofiz bozuklukları gibi sorunlar, çocuklarda yeterli büyüme hormonu bulunmadığı için hipoglisemiye neden olabilir.

Çok Fazla İnsülin Üretmek: Bazı insanlar hipoglisemiye neden olabilecek aşırı bir insülin üretimine sahiptir. Pankreastaki bazı tümörler,  bu aşırı üretime neden olabilir.

Hipoglisemiye neden olan başka birçok sebep bulunabilir.

Hipoglisemi Teşhisi

Kan Şekeri Bazı Aletlerde Evde Bile Ölçülebilir

Hipoglisemi ciddi sorunlara yol açabilecek bir hastalıktır.Teşhisi yapılan basit bir kan testi ile koyulabilir.Kan testlerinde o an hipoglisemi teşhis edilemeyebilir.Bu yüzden belli bir süre yemek yemedikten sonra doktorunuz tekrar test için sizi çağıracaktır.

Ancak diyabet gibi belirli bilinen bir hastalığınız yoksa doktor altta yatan sebepleri öğrenmek için başka testler isteyebilir.Bu testlerin istenme sebebi aşağıdaki hastalıklardan biri olabilir:

1-)Kalp hastalıkları

2-)İlaç yan etkileri

3-)Genel anksiyete bozuklukları

4-)Hipertiroidzm gibi metabolik bir hastalık

Hipoglisemi Tedavisi

Kan şekerinizi acilen yükseltme ihtiyacı, semptomlarınıza ve hipogliseminizin ne kadar şiddetli olduğuna bağlıdır.

Hızlı Etkili Karbonhidratlarla Hemen Tedavi

Eğer titreme, anksiyete, huzursuzluk, baş ağrısı, terleme, kalp çarpıntısı, açlık, bulanık görme, zorluk konsantre ve yorgunluk gibi hipoglisemi erken belirtileri varsa, kan şekeri  70 mg / dl veya daha da azsa, 15 ila 20 gram hızlı etkili karbonhidratlar kan şekerinizi çabucak yükseltebilir.

En hızlı etkili karbonhidratlar, yedikten sonra kan dolaşımınıza hızla emilen basit şekere dayalı yiyeceklerdir.O kadar hızlı emilirler ki kan glukoz seviyenizi beş ila on beş dakika içinde değiştirebilirler. Diyabetiniz varsa bu yiyecekleri çok rahat bir şekilde yememelisiniz.Bu durumda en doğru çözümü doktorunuz sağlayacaktır.

Şeker hastalığınız yoksa ve hipoglisemi belirtileri yaşıyorsanız, du durumu hızlı etkili karbonhidratlarla tedavi edebilirsiniz.Ancak bu duruma neyin sebep olduğunu öğrenmek için en kısa sürede doktora gitmelisiniz.

15 gram civarında tüketildiğinde hızlı etkili karbonhidrat desteği sağlayan bazı besinler şunlardır:

1-)Muz (yarım)

2-)Mısır şurubu (1 çorba kaşığı)

3-)Meyve suyu (genellikle 1/2 ila 3/4 bardak)

4-)Glikoz jeli (bir küçük tüp genellikle 15 g)

5-)Glikoz tabletleri (3–4)

6-)Bal (1 çorba kaşığı)

7-)Portakal suyu (1/2 bardak)

8-)Kuru üzüm (2 yemek kaşığı)

9-)Yağsız süt (1 bardak)

10-)Şeker ile soda (1/2 bardak)

11-)Şeker (1 yemek kaşığı veya 5 küçük küp şeker)

Hipoglisemiyi önleme, diyabetiniz olduğunda hipoglisemiyi yerinde tutmanın en akıllı stratejisidir. Kan şekerinizi test etme konusunda uyanık olmak, hipogliseminin erken belirtilerini tanımayı öğrenmek, yediğiniz karbonhidrat sayısını kontrol etmek ve ilaçlarınızı gerektiği gibi almak da dahil olmak üzere uygun diyabet yönetimi, kan şekerinizi en uygun aralıkta tutmanıza yardımcı olabilir.

Bazı şiddetli hipoglisemi ataklarında yukarıdaki besinleri tüketemeyecek durumda olabilirsiniz.Bu durumlarda damar içi glukagon hormonunun hastane koşulları altında verilmesi gerekebilir.

1. Günümüzde en büyük sıkıntılardan biri şeker hastalığı sabırla ve doktor tavsiyesine göre ilerlenmesi çok önemli bence bu değerli bilgilendirmenizden dolayı teşekkür ederim

YanıtlaSil
  2. Daha önce başıma gelmişti allah kimseye vermesin gerçekten sıkıntılı bi hastalık.

YanıtlaSil
  3. Düşük kan şekeri problemim var. 54 mg / dL altına düştüğünde aynı belirtileri yaşıyorum. Düştüğünde 1-2 tane hurma yiyorum. Bana çok iyi geliyor. Çantamda her zaman bulunduruyorum. Hipoglisemi çok zor bir hastalık. Hipoglisemi hakkında verdiğiniz değerli bilgiler için teşekkürler.

YanıtlaSil
  4. Hipoglisemi hakkında oldukça detaylı ve faydalı bir paylaşım. Şimdiye kadar böyle bir sorunum olmadı, umarım olmaz.