Osteoartrit (Kemik Kireçlenmesi) Nedir? Belirtileri,Nedenleri ve Tedavisi - Sağlık Dünyam

Osteoartrit (Kemik Kireçlenmesi) Nedir? Belirtileri,Nedenleri ve Tedavisi

Osteoartrit (Kemik Kireçlenmesi) Nedir?

Osteoartrit yani kemik kireçlenmesi, 100'den fazla artrit çeşidi içinden en sık görülen tiptir.Osteoartrit özellikle 65 yaşın üstündeki insanlarda olcukça sık görülür.Risk erkeklerde 50,kadınlarda 40 yaşından sonra artar.Ancak hastalık her yaşta görülebilir. (Romatoid Artrit Belirtileri ve İşaretleri)

Normalde eklemler 2 kemiğin birleşim yerinde bulunur ve kemiklerin rahatlıkla hareket etmesine olanak verir.Eklemlerin uçlarında da kıkırdaklar bulunur.İşte osteoartritte bu kıkırdaklar herhangi bir sebepten dolayı hasara uğrar.Böyle olunca kemikler hareket sırasında direkt olarak birbirine sürtünür.Bu da kemiklerde hasarlara sebep olarak ağrı,hareket kısıtlılığı gibi belirtilere neden olur.

Osteoartrit boyun,diz,bilek gibi vücutta eklemlerin bulunduğu her yerde görülebilir.

Osteoartrit (Kemik kireçlenmesi) sık görülen bir hastalıktır

Osteoartrit Belirtileri

Osteoartrit belirtileri genelde 40 yaşından sonra gözükmeye başlar.Aslında primer ve sekonder olmak üzere 2 tip osteoartrit türü vardır.Primer osteoartrit kıkırdak kaybı ve eklem hasarının olduğu ve yaşla birlikte artan klasik osteoartrit tipidir ve en sık teşhis edilen form budur.Sekonder osteoartritte ise eklem hasarı obezite gibi başka bir hastalığa bağlı oluşur.

Osteoartrit vücutta birçok eklemde görülebilir.Ancak en sık görülen eklemler şu şekilde sayılabilir:

1-)El

2-)Parmak

3-)Diz

4-)Kalça

5-)Özellikle boyun ve bel olmak üzere omurganın herhangi bir yeri

En yaygın görülen osteoartrit belirtileri şunlardır:

1-)Ağrı

2-)Hassasiyet (Hasarlı bölgeye bastırılınca ağrı ve acı hissedilmesi)

3-)Etkilenen bölgede sertlik

4-)İltihap (İltihabın beş bulgusu:Ağrı,Sıcaklık artışı,Kızarıklık,Şişlik,Fonsiyon Kaybı - İltihap Nedir ve Neden Oluşur?)

Osteoartritin karakteristik belirtileri şunlardır:

Eklem Ağrısı: Ağrı, osteoartrit ile ilişkili başlıca semptomdur ve hastalığı olan insanlarda fonksiyonel bozukluk veya sakatlık ile ilişkili olabilir. Genellikle, osteoartrit ağrısı yavaş yavaş gelişir.

Hafif ve orta şiddette osteoartritte ağrı tipik olarak eklem kullanımı (yani aktivite ile) ile kötüleşir ve istirahat ile iyileşir. Hastalık ilerledikçe, ağrı genellikle daha kalıcı ve sabittir ve istirahat ile rahatlamaz.

İstirahatte ağrının daha da artması ilerlemiş hastalık belirtisi olabilirken, aynı zamanda o bölgedeki eklem iltihabının belirtisi de olabilir.

Osteoartrit ile ilişkili ağrı doğrudan kıkırdak kaybından dolayı gelişmez.Çünkü kıkırdak dokusunun ağrıyı algılayabilecek bir sinir dokusu yoktur.Ağrının sebebi eklem kapsülüne veya eklem çevresindeki diğer dokulara yapılan basınçtır.

Eklem Sertliği: Sabah sertliği yani uyandıktan sonra süren katılık hali ve hareketsizlik osteoartritte sık görülür.Tipik olarak, osteoartritli kişilerde sabah tutukluğu 30 dakika veya daha az sürer. Osteoartrit ile ilişkili eklem sertliği de, özellikle hareketsizlik dönemlerinin ardından, gün boyunca tekrarlanma eğilimindedir.

Eklem Hassasiyeti: Dokunmayla birlikte, özellikle eklem kenarı boyunca ağrı veya hassasiyet olması yaygındır

Eklem Şişmesi: Osteoartrit, efüzyon denilen bir çeşit şişmeye neden olabilir. Eklem efüzyonu, etkilenen eklemde fazla sıvı birikimine verilen addır.

Eklem Büyümesi: Eklemde büyüme osteoartritin karakteristik bulgularındandır.Eklem büyümesi,etrafında toplanan sıvı ile ilişkili olabilir.

Krepitus: Osteoartritten etkilenen herhangi bir eklemin aktif veya pasif hareketi sırasında kaba bir ses duyulabilir.Buna krepitus adı verilir.

Osteoartrit Nedenleri

Yaş,osteoartritin başlıca sebebidir

Osteoartrit eklem hasarından kaynaklanır. Bu hasar zamanla artabileceğinden, yaş faktörü osteoartritin sebeplerinin başında gelir.

Eklem hasarının diğer nedenleri arasında geçmiş yaralanmalar bulunmaktadır:

1-)Yırtık kıkırdak

2-)Çıkık eklemler

3-)Bağ dokusu yaralanmaları

4-)Obezite

5-)Duruş problemleri

Aile öyküsü ve cinsiyet gibi bazı risk faktörleri de osteoartrit riskini arttırır.

Osteoartrit Teşhisi

Osteoartrit, genellikle ağrılı veya zayıflatıcı semptomlara neden olana kadar teşhis edilmesi zor olabilen yavaş gelişen bir hastalıktır. Osteoartrit erken dönemde sıklıkla, kırılmaya neden olan bir kaza veya başka olaydan sonra röntgen ile teşhis edilir.

Röntgene ek olarak, doktorunuz osteoartriti teşhis etmek için bir emar (MRI) taraması kullanabilir.

Diğer tanı testleri, romatoid artrit gibi eklem ağrısına neden olan diğer hastalıkları ekarte etmek için kullanılır.Bunlardan en sık kullanılan kan testidir. Gut veya inflamasyon yaratan başka bir hastalık olup olmadığını anlamak için eklem sıvısı analizi de kullanılabilir.

Röntgen osteoartrit teşhisinde kullanılır

Osteoartrit Tedavisi

Osteoartrit tedavisi, hastalığı tamamen iyileştirmeden daha çok belirtileri yok etmek için uygulanır. Kişiye en çok yardımcı olacak tedavi şekli, büyük ölçüde belirtilerini ciddiyeti ve yeri ile belirlenir. Genellikle, yaşam tarzı değişiklikleri ve tıbbi ilaçlar ağrı, sertlik ve şişlikten kurtulmak için yeterli olur.

Osteoartrit için evde tedavi yöntemleri ve yaşam tarzı değişikliklerinden bazıları şunlardır:

1-)Egzersiz

Fiziksel aktivite eklemlerinizin etrafındaki kasları güçlendirir ve sertliği hafifletebilir. En azından her gün, en az 20 ila 30 dakika fiziksel hareket yapmayı hedeflemelisiniz. Yürüme veya yüzme gibi aktiviteler daha iyi gelebilir. Yoga gibi meditasyon hareketleri de  aynı zamanda eklem esnekliğini artırabilir ve ağrı konusunda yardımcı olabilir.

2-)Kilo Vermek

Fazla kilolu olmak eklemlerinize baskı yapabilir ve ağrıya neden olabilir. Kilo vermek, bu basıncı azaltmaya yardımcı olur ve ağrıyı azaltır. Sağlıklı bir kilo, diyabet ve kalp hastalığı gibi diğer sağlık sorunları riskinizi de azaltır. (Kalp Krizi Nasıl Anlaşılır?)

3-)Yeterli Uyku

Özellikle gece en az 8 saat süren ve yeterli bir uyku eklem etrafındaki kaslarınızın dinlenmesini sağlayarak ağrı ve şişkinliği azaltır.

4-)Sıcak ve Soğuk Tedavisi

Sıcak ve soğuk kas,eklem ağrısı ve sertliğini giderme konusunda yardımcı olabilir.Günde bir kez 15-20 dakika boyunca değişmeli olarak ağıran bölgeye sıcak ve soğuk uygulayabilirsiniz.

Osteoartrit İlaçları

Osteoartritin sebep olduğu acı,ağrı veya şişlikten kurtulmaya yardımcı olabilecek birkaç farklı ilaç türü bulunmaktadır:

Oral analjezikler: Tylenol (asetaminofen) ve diğer ağrı kesiciler, ağrıyı azaltırken şişmeyi engelleyemezler.Oral kelimesinin anlamı ilaçların ağız yoluyla kullanılmasıdır.

Topikal analjezikler: Bu ilaçlar krem veya jel halinde temin edilebilir. Eklem alanını uyuşturmaya yardımcı olurlar ve özellikle hafif artrit ağrıları için ağrı kesici etki yapabilirler.

NSAID'ler (nonsteroidal antienflamatuar ilaçlar): Advil (ibuprofen) ve Aleve (naproksen) gibi NSAID'ler ağrının yanı sıra şişliği de azaltır.

Kortikosteroidler: Bu reçeteli ilaçların ağızdan kullanılan formları olduğu gibi eklem içine enjeksiyonluk türleri de vardır.

Osteoartrit İçin Doğal Alternatif Tedaviler

Alternatif tedaviler ve takviyeler, iltihaplanma ve eklem ağrısı gibi semptomları hafifletmeye yardımcı olabilir. Bu alternatiflerden bazıları şunlardır:

1-)Balık yağı

2-)Yeşil çay

3-)Zencefil

4-)Akupunktur

5-)Fizik tedavi

6-)Masaj terapisi

Alternatif bitki ve yöntemleri kullanmadan önce doktorunuzla konuşmalısınız.

Yorum Gönderme