Tip 2 Diyabet Nedir? Belirtileri,Nedenleri,Teşhisi ve Tedavisi - Sağlık Dünyam

Tip 2 Diyabet Nedir? Belirtileri,Nedenleri,Teşhisi ve Tedavisi

Tip 2 Diyabet Nedir?

Tip 2 diyabet,vücudunuzun kan şekerini düzenleme konusundaki sorunlarla karakterize kronik,ilerleyici bir hastalıktır.Normalde pankreas kan şekerini yani glikozu düşürmek için insülin hormonunu üretir.

Ancak tip 2 diyabette insülin hormonu üretilse bile, reseptörlerdeki sorunlar sebebiyle işlev göremez.Bu yüzden kan testinde hem insülin hem de glikoz yüksek olarak tespit edilir.Bazen insülin hormonunun üretiminde de sorun vardır.

Tip 1 diyabette ise insülin hormonu neredeyse hiç üretilemez ve bu hastaların kesinlikle dışarıdan insülin takviyesi alması gerekir.

Tip 2 diyabet genellikle inflamasyon (iltihap) ile birliktelik gösterir.Hastalık bazı sorunlara yol açsa da kan şekeri kontrol çalışmalarıyla üstesinden gelinebilir.

Bu yöntemler arasında uygun kilo verme,diyet değişiklikleri,egzersiz ve bazı durumlarda ilaç tedavisi bulunur.Bazı durumlarda yaşınıza,kilonuza,ne kadar süredir diyabet hastası olduğunuza bağlı olarak hemen tedavi gerekmeyebilir.Bunun için en doğru yöntem hekiminizin size çizdiği program olacaktır. (Tip 1 ve Tip 2 Diyabet Nedir?)

Tip 2 diyabet teşhisi genelde kan testleri,açlık glikoz testleri,oral glikoz tolerans testi gibi yöntemlerle koyulur.

Tip 2 diyabet toplumumuzda sık görülen hastalıklardandır

Tip 2 Diyabet Nedenleri

Tip 2 diyabetin en yaygın nedenleri şunlardır:

1-)Genetik yatkınlık (En sık sebep)

2-)Obez kişiler

3-)Hareketsiz yaşam tarzı

4-)Yüksek tansiyona sahip kişiler

5-)Aşırı kilodan dolayı insülin direnci olan kişiler

6-)Etnik köken

Bunların haricinde yaş faktörü de bazen bir sebep olabilir.Ayrıca kötü beslenme ve sigara tip 2 diyabeti tetikleyebilir.

Tip 2 Diyabet Komplikasyonları

Tip 2 diyabetin birçok komplikasyonu yani sonucu bulunur.Bu komplikasyonları bilmek ve erken teşhis etmek daha da ilerlemesini engelleyerek bazı durumların önüne geçilmesine yardımcı olur.

Diyabet komplikasyonlarını önlemenin en iyi yolu kan şekerini kontrol altında tutmaktır.Yüksek glikoz seviyeleri organlara oksijen taşıyan kan hücrelerinde (eritrositler) bazı olumsuz değişikliklere sebep olur.Bu da başlıca sorunlardan biridir.

1-)Böbrek hastalıkları (Nefropati)

2-)Ayaklarda ve ellerde sık görülen hissizlik durumu (Nöropati)

3-)Ereksiyonda problemler (Erektil disfonksiyon)

4-)Göz hastalıkları (Retinopati)

5-)Periferik arter hastalığı

6-)Yüksek kan basıncı ve kalp rahatsızlıkları

7-)Gastroparezi (Mide sinirlerinde hasar)

8-)Depresyon

Tip 2 Diyabet Belirtileri

Genelde kan şekeri aşırı yükselene kadar hastalar herhangi belirgin bir belirti yaşamazlar.

1-)Poliüri (Aşırı İdrara Çıkma)

Kanda aşırı derecede glikoz bulunması durumunda,böbrekler bu glikozu sulandırmak için dokulardan su çeker ve kana verir.Bu fazla alınan su vücutta duramayacağı için idrarla atılır ve kişi aşırı idrara çıkar.

Normal idrar günde 1.5 L civarındadır.Klinik olarak poliüri tanısı konması için bu idrar çıkışının 2.5 L'den daha fazla olmalıdır.

2-)Polidipsi (Aşırı Susuzluk)

Polidipsi genelde poliüri ile birliktetir.Aşırı glikozun atılması için dokulardan su çekildiği için kişide su içme isteği doğar ve kendini aşırı susamış hisseder.Pek çok hasta bu durumu içse de geçmeyecek susuzluk olarak tanımlar.Su yerine, şeker içeren soda,limonata ve meyve suyu gibi içecekler içilirse bu susuzluk daha da artar.

3-)Aşırı Yorgunluk

İnsan vücudu tıpkı makine gibidir.Çalışması için yakıta ihtiyaç duyar.Başlıca enerji kaynağı şekerlerden elde edilen glikozdur.İnsülin hormonu da kandaki glikozu azaltırken aynı zamanda bu glikozu alarak dokulara verir ve enerjiyi sağlamış olur.
İşte tip 2 diyabette insülin yeterli üretilemez veya üretilse de etkisini gösteremezse kişide yorgunluk oluşabilir.

4-)Polifazi (Aşırı Açlık)

Aşırı açlık, yorgunluk ve enerji ihtiyacından dolayı oluşur.Hücreler enerjiye aç olduğunu beyine bir sinyal göndererek bildirirler.Beyin de buna cevap olarak kişide açlık duygusunu oluşturur.

5-)Nöropati

Kol ve bacak gibi organlarda meydana gelen uyuşukluk,karıncalanma,hissizlik nöropati olarak adlandırılır.Bunun sebebi aşırı şekerin sinir hücrelerine (nöron) zarar vermesidir.Şiddetli semptomları olan kişiler ilaç kullanmak zorunda kalabilir.

6-)İyileşmesi Yavaş Olan Yaralanmalar

Diyabetli insanlarda yaralar daha geç iyileşir

Bir yaranın iyileşmesi için o dokuya yeterli kanın ulaşması gerekir.Tip 2 diyabet dolaşım sistemini yani kan ve damarları etkileyebileceği için hastaların yaraları normal insanlara göre daha yavaş iyileşir.

7-)Bulanık Görme

Diğer belirtilerde olduğu gibi glikozu seyreltmek için dokulardan çekilen sıvı gözlerden çekilirse kişi de görme bozuklukları oluşabilir.Göz merceği kuruduğunda görme için gerekli olan netleştirme ayarını doğru yapamaz.Bu sebeple tip 2 diyabete sahip olan ve olabilecek kişiler bir göz muayenesi yaptırmalıdır.

Bulanık görme diyabet komplikasyonlarından biridir

Tip 2 diyabetin daha nadir görülen belirtileri şunlardır:

1-)Kilo kaybı

2-)Ereksiyonda problemler

3-)Kuru cilt

4-)Mantar enfeksiyonları gibi enfeksiyonların sıklığında artış (Mantar Enfeksiyonları İçin Doğal Çözümler)

5-)Huzursuzluk

6-)Ağız kuruluğu

Tip 2 Diyabet Teşhisi

Diyabet teşhisi çeşitli kan testleri yaparak koyulur.Diyabet için risk altındaysanız,diyabet belirtileriniz varsa veya prediyabet (diyabet öncesi) hastasıysanız hekiminiz sizden bazı testler isteyecektir.

1-)Açlık Kan Şekeri

Açlık kan şekeri,en az 8 saatlik bir açlıktan sonra kandaki glikoz seviyesinin ölçülmesidir.126'nın üzerindeki glikoz değerleri genelde diyabet olarak yorumlanır ama tabiki tam teşhis için başka testler de istenebilir.

2-)Glikoz Tolerans Testi

Glikoz tolerans testinde,vücudunuzun glikoza nasıl tepki verdiği incelenir.2 saat boyunca 75 gram şeker içeren bir sıvı kişiye içirilir.Daha sonra kan testi yapılır.Eğer glikoz miktarı beklenenin üstündeyse bu diyabet için bir işarettir.

3-)HbA1c Miktarı (Hemoglobin A1c)

Hemoglobin kan hücreleri içinde oksijeni bağlayan ve dokulara taşıyan maddedir.HbA1c ise glikoz bağlanmış hemoglobin anlamına gelir.Tip 2 diyabette kanda fazla bulunan glikoz hemoglobine bağlanabilir.Kan hücrelerinin ömrü 3 ay civarında olduğu için bu test 3 aylık bir süre içindeki diyabet profilinizi görmeye yarar.Eğer 6.5'tan daha yüksekse bu diyabeti gösteriyor olabilir.

Tip 2 Diyabet Tedavisi

Tip 2 diyabet tedavisi arasında şunlar bulunur:

1-)Sağlıklı Beslenme

Uygun diyet programları tip 2 diyabet tedavisinde oldukça önemlidir

Aslında diyabet için spesifik bir diyet programı yoktur.Ancak yiyecekler daha yüksek lifli ve az yağlı olarak tercih edilir.

1-)Meyve

2-)Sebze

3-)Kepekli tahıllar

Ayrıca daha az hayvansal ürün,rafine karbonhidrat ve tatlı tüketmelisiniz.

Düşük glisemik indeksli gıdalarda size yardımcı olacaktır.Glisemik indeks bir gıdanın kan şekerini ne kadar hızlı yükselteceğini gösteren bir ölçüttür.Düşük glisemik indeksli gıdalar dengeli kan şekerini sağlama konusunda daha yararlıdır.

Alanında uzman bir diyetisyen size özel bir diyet programı çizebilir ve beslenme dengesini size daha doğru açıklayabilir.

2-)Düzenli Egzersiz

Herkes aerobik bir egzersiz programına ihtiyaç duyar.Ancak tip 2 diyabet hastalarında bu daha çok gereklidir.Bir egzersiz seçmeden önce hekiminize danışın.Daha sonra yürüyüş,yüzme ve bisiklet gibi hoşunuza giden bir tanesini seçin.Burda en önemli olan bu hareketleri günlük rutininiz haline getirmektir.

Haftanın 5 günü en az 30 dakika egzersiz yapmaya çalışın.Eğer daha önce spora alışkın bir bünyeniz varsa hareket derecelerini yavaşça arttırın.

Fiziksel aktiviteler kan şekerini düşürür.Eğer diyabet ilacı alıyorsanız,egzersiz sonrası kan şekerinin ani ve fazla düşmesini engellemek için bir karbonhidrat desteğine ihtiyaç duyabilirsiniz.

3-)Muhtemel Bir Diyabet İlacı

Normalde sadece hayat tarzı değişiklikleri ve uygun diyetle tip 2 diyabet kontrol altına alınabilir.Ancak bazı kişilerde tıbbi diyabet ilacı ve insülin terapisine ihtiyaç olabilir.Hani ilacın daha uygun olduğu hastalığınızın şiddeti,başlangıç zamanı gibi birçok faktöre bağlı olarak değişir.

Metformin (Glucophage, Glumetza ve diğerleri): Genellikle, metformin tip 2 diyabet için reçete edilen ilk ilaçtır. Vücudunuzun insülini daha etkili kullanması için vücut dokularınızın insüline duyarlılığını artırarak işlev görür.

Metformin ayrıca karaciğerde glikoz üretimini azaltır. Metformin kendi başına kan şekerini yeterince düşürmeyebilir. Doktorunuz ayrıca kilo vermek ve daha aktif olmak gibi yaşam tarzı değişiklikleri önerecektir.

Bulantı ve ishal, metforminin olası yan etkileridir. Vücudunuz ilaca alışınca bu yan etkiler genellikle kaybolur. Metformin ve yaşam tarzı değişiklikleri kan şekeri seviyenizi kontrol etmek için yeterli değilse, diğer oral veya enjekte edilen ilaçlar tedaviye eklenebilir.

Sulfonilüreler: Bu ilaçlar vücudunuzun daha fazla insülin salgılamasına yardımcı olur. Bu sınıftaki ilaçların örnekleri arasında gliburit (DiaBeta, Glynase), glipizid (Glucotrol) ve glimepiride (Amaril) bulunur. Olası yan etkiler düşük kan şekeri ve kilo alımı olarak sayılabilir.

Meglitinides: Bu ilaçlar, pankreasın daha fazla insülin salgılaması için uyarılmasıyla tıpkı sülfonilüreler gibi çalışır, ancak daha hızlı etki gösterirler ve vücuttaki etkilerinin süreleri daha kısadır. Ayrıca kan şekeri düşüklüğüne neden olma riski olsa da bu risk sülfonilürelerden daha düşüktür.

Tiazolidinedionlar: Metformin gibi, bu ilaçlar da vücudun dokularını insüline karşı daha hassas hale getirir. Bu ilaç sınıfı, kilo kaybı,artan kalp yetmezliği ve kırık riski gibi diğer daha ciddi yan etkilerle ilişkilendirilmiştir. Bu riskler nedeniyle, bu ilaçlar genellikle ilk tercih edilen tedavi değildir.

Rosiglitazon (Avandia) ve pioglitazon (Actos) tiyazolidindionların örnekleridir.

Diğer diyabet ilaçları şunlardır:

1-)DDP-4 inhibitörleri

2-)GLP-1 reseptör agonistleri