Effüzyon Nedir? - Sağlık Dünyam

Effüzyon Nedir?

Effüzyon nedir tıp sorusu oldukça sık sorulmaktadır.Effüzyon, vücut boşlukları (kavite) içerisinde sıvı birikmesine verilen addır.

Perikardiyal effüzyon (Kalpteki zarda sıvı birikimi),plevral effüzyon (Akciğer zarında sıvı birikimi),periton effüzyonu (Karında sıvı birikimi),beyin effüzyonu (Beyin ödemi) gibi türleri bulunmaktadır.Örneğin perikardiyal effüzyonda, kalp tamponadı denen bir durum oluşur.Bu durumda kalbin etrafında biriken sıvı kalbe bası yapar ve çalışmasını bozar.Acil müdahale edilmesi gereken bir durumdur.

Perikardiyal effüzyon sonucu oluşan kalp tamponadı radyolojik görüntüsü

Effüzyon belirtileri sıvının bulunduğu yere göre değişiklik gösterir.Örneğin plevral effüzyonda kişide akciğer basısına bağlı olarak göğüs ağrısı,nefes darlığı,öksürük gibi durumlar yaşanır.Perikardiyal effüzyonda yine kalpteki basıya bağlı olarak göğüs ağrısı,kalp çarpıntısı gibi belirtiler oluşur.

Genelde effüzyon tedavisinde altta yatan sebebe yönelik tedavi uygulanır.Ancak eğer sıvı miktarı çoksa cerrahi ile sıvı olduğu ortamdan uzaklaştırılır.

Plevral effüzyon,en sık görülen effüzyon türlerinden biridir.Kişilerin nefes almasını dahi zorlaştırdığı için çok sıkıntılı bir durumdur.

Plevral effüzyonun nedenleri şunlardır:

1-)Akciğer kanseri ve plevraya yayılan kanserler

2-)Zatürre ve tüberküloz gibi enfeksiyon hastalıkları (Zatürre Hakkında Ayrıntılı Bilgi İçin Tıklayın)

3-)Lupus,romatoid artrit gibi otoimmün hastalıklar (Otoimmün hastalık nedir?)

4-)Pulmoner emboli (Pulmoner emboli nedir?)

Plevral effüzyonun teşhisinde ilk olarak hekiminiz sırtınızı bir steteskop yardımıyla dinleyecektir.Daha sonra ileri görüntüleme için röntgen,tomografi,ultrason gibi yöntemler kullanılır.

1. faydalı ve bilgilendirici bir makale olmuş. Bizim bir arkadaş effüzyon tedavisi olacaktı

YanıtlaSil