Gebelikte Karpal Tünel Sendromu Nedir? Nedenleri,Belirtileri ve Tedavisi - Sağlık Dünyam

Gebelikte Karpal Tünel Sendromu Nedir? Nedenleri,Belirtileri ve Tedavisi

Hamilelik çoğu zaman bulantı,baş ağrısı gibi durumlar yüzünden can sıkıcı bir hal alabilir.Bu gibi durumlar sıkça görüldüğü gibi başka daha nadir görülebilen durumlar da bulunmaktadır.Bunlardan biri de karpal tünel sendromudur.

Karpal Tünel Sendromu Nedir?

Hamilelik sırasında yaşanan karpal tünel sendromu kişiyi rahatsız edebilir

Karpal tünel sendromu, el bileğindeki median sinir adı verilen bir sinirin baskı altında kalmasıyla ortaya çıkan bir durumdur. Sinirler beyninizden bedeninize veya bedeninizden beyninize sinyaller gönderir. Median sinir bilekte karpal tünel adı verilen dar bir alandan geçerek parmaklara dağılır. Karpal tünel, ligamentlerden ve karpal kemikler adı verilen bir grup küçük el kemiklerinden oluşur. Herhangi bir durumdan dolayı bu tünel daralır ve sinir sıkışırsa belirtiler ortaya çıkar.

Gebelikte Karpal Tünel Sendromu

Karpal tünel sendromu biraz acı verici olabilir, ancak hamilelik sırasında çok ciddi bir tıbbi durum olarak kabul edilmez.

Hamileliğin sonlarına doğru, 30 yaşın üzerindeki annelerde ortaya çıkma olasılığı daha yüksektir ve bir sonraki hamilelikte de ortaya çıkabilir.

Kadınların yüzde 60 kadarı hamilelik sırasında karpal tünel belirtilerini yaşar. Çoğu zaman hafif ve tolere edilebilir düzeydedir. Bununla birlikte, hamile kadınların yaklaşık yüzde 10'unda çok ağrılı olabilir ve kişinin uykusunu hatta günlük hayatını etkileyebilir.

Karpal Tünel Sendromu Nedenleri

Hamilelik sırasında vücutta şişmeye neden olabilecek birçok fiziksel ve hormonal değişiklik meydana gelir. Ekstra sıvı bilekte şişmeye neden olduğundan, median sinire baskı uygular ve karpal tünel semptomlarına neden olur.

Gebelikle ilgili sebeplerden bazıları şunlardır:

Aşırı kilo alımı

Su tutma (ödem)

Birden fazla bebeğe hamile olma

Diyabet

Karpal tünel, hamilelik sırasında hamilelikle ilgili olmayan durumlardan dolayı da oluşabilir. Bunlar arasında romatoid artrit, bilekte yaralanma veya tekrarlayan yorucu el hareketleri bulunur.

Karpal Tünel Sendromu Belirtileri

Karpal tünelin semptomları her an ortaya çıkabilir, ancak ikinci veya üçüncü trimesterde daha sık görülür. Her iki elde de görülebildiği gibi baskın el daha çok kullanıldığından o elde daha fazla semptom görülebilir.

1-)Parmaklarda veya elde iğne batma hissi

2-)Elde uyuşma

3-)Elin özellikle baş parmağa yakın kısmında uyuşma

4-)Ellerde yaralanma ve iş yapmada güçlük

5-)Nesneleri tutmada güçsüzlük

6-)Elde,bilekte ve ön kolda ağrı (Dirsek, kol, omuz ve boyunda da ağrı olabilir)

7-)El ve kolda yanma hissi

8-)El ve parmaklarda şişlik hissi

Gebelikte Karpal Tünel Sendromu Tedavisi

Karpal tünelin gebelik sırasında tedavisi,hastalığın günlük yaşamı ne kadar etkilediğine ve buna ne kadar tahammül edebildiğinize bağlı olarak değişir.Ağır vakalar yaygın değildir, ancak ortaya çıktıklarında, doktorunuz sizi sinirler konusunda uzmanlaşmış bir nöroloğa veya kemik ve kaslarda uzmanlaşmış bir ortopedi doktoruna sevk edebilir.

Doktorunuz karpal tünel sendromu için aşağıdakileri denemenizi önerebilir:

1-)Buz ve diğer soğuk alternatifler

2-)Tekrarlayan hareketler ağrıya katkıda bulunduğundan, tekrarlayan el hareketlerini mümkün olduğunca önlemek

3-)Bilgisayarda yazı yazarken veya çalışırken bileklerinizi desteklemek için bir klavye el desteği

4-)Bölgede biriken ödem sıvısının bir miktar akmasına yardımcı olmak için kolları kaldırmak

5-)Bölgeye masaj yapmak

6-)Hafif parmak ve el güçlendirme egzersizlerini kullanma

7-)Tylenol (asetaminofen) veya hamilelikte kullanımı güvenli bir ağrı kesici ilaç alınması

8-)Akupunktur veya yogayı denemek

9-)Fizik tedavi

10-)Belirtiler şiddetli ise, doğrudan karpal tünel alanına bir iğne ile enjekte edilen steroid ilacı ağrı ve şişkinliği hafifletmeye yardımcı olabilir.

Doğum Sonrası Tedavi

Bebeğiniz doğduktan sonra, sıvı ve hormon seviyeleri normale döndüğü zaman belirtiler yavaş yavaş kendi başına düzelebilir.

Genellikle hamilelikle ilişkili karpal tünel sendromu belirtileri için zaman en iyi tedavi yöntemidir.Belirtileriniz doğumdan sonraki hafta ve aylarda iyileşmezse, doktorunuz şunları önerebilir:

1-)Ağrı ve şişliği azaltmak için anti-inflamatuar ilaçlar kullanabilirsiniz. Hamileyken, doktorunuz tarafından reçete edilmedikçe, Motrin ve Advil (Ibuprofen) gibi reçetesiz satılan ağrı kesicileri kullanmamalısınız. Ancak, doğumdan sonra bunları kullanma hakkında doktorunuzla konuşabilirsiniz.

2-)Diüretikler vücuttan aşırı sıvının idrara çıkma yoluyla atılmasına yardımcı olur.

3-)Gerektiği şekilde düzenli ve sürekli fizik veya mesleki terapi

4-)Steroid ilaç enjeksiyonları

5-)Ameliyata nadiren ihtiyaç duyulur, ancak gerekirse denenebilir.