Skolyoz (Omurga Eğriliği) Nedir? Belirtileri,Nedenleri,Tedavisi Nelerdir?

Mayıs 04, 2019

Skolyoz (Omurga Eğriliği) Nedir?

Skolyoz röntgen görüntüsü

Skolyoz
, insanda gövdenin ayakta durmasını sağlayan omurganın 3 yöndeki eğriliğidir.Türkiye'de en sık 12-14 yaş arasındaki çocuklarda ergenlik döneminde görülür.Ancak çoğu vakada bu omurga eğriliği ileri düzeyde değildir ve büyük tedaviler gerektirmez.

Yalnızca hastaların %0.3'ünde aktif tedavi (ameliyat) yapmak gerekebilir.Ergenlik dönemindeki skolyoz, kız ve erkeklerde eşit oranda görülse de kızlarda ilerleme eğilimi daha yüksektir.

Skolyoz (Omurga Eğriliği) Nedenleri

Skolyozun nedeni tam olarak tespit edilememiştir.Ancak ailesel bir geçiş olduğu düşünülmektedir.Ayrıca aşağıdaki durumlarda skolyoza neden olabilir:

1-)Serebral palsi ve bazı nöromusküler hastalıklar

2-)Omurga kemiklerinin gelişimini engelleyen doğumsal kusurlar

3-)Omurga yaralanmaları ve enfeksiyonları

4-)İki bacağın boylarının birbirinden farklı olması ve buna bağlı zamanla omurganın eğrilmesi

Skolyoz (Omurga Eğriliği) Belirtileri

1-)Omuz seviyelerinin birbirinden farklı olması

2-)Sırtta bulunan kürek kemiğinden (Scapula) birinin daha belirgin olması

3-)Bir taraftaki kalçanın diğerinden daha yüksekte bulunması

4-)İleri hastalarda vücüdun belirgin olarak bir tarafa doğru eğilmesi veya dönmesi

Skolyoz teşhisinde hekim hastanın öne arkaya ve sağa sola eğilmesini ister ve bu eğilme miktarını inceler.Ayrıca Adam'ın öne eğilme testi gibi yöntemlerle, kişi öne eğildiğinde kürek kemikerinin duruşu incelenir.Hekim bunların yanında ayrıntılı nörolojik muayene bacak boyu ölçümü yapar.

Adam'ın öne eğilme testi

Skolyoz (Omurga Eğriliği) Risk Faktörleri

1-)Kız cinsiyet

2-)Başlangıçtaki eğrilik açısının yüksek olması

3-)Hızlı büyüme dönemi (Ergenlik dönemi)

4-)Eğriliğin torasik vertebralarda olması ve çift eğrilik olması

5-)Farklı 2 zamanda yapılan muayenede eğrilik derecesinin 5 dereceden fazla artması

6-)Kemik gelişiminin daha tamamlanmamış olması

Skolyoz (Omurga Eğriliği) Komplikasyonları

Skolyoz röntgen görüntüsü

1-)Akciğer ve Kalp Hasarı: Ciddi skolyozda, göğüs kafesi akciğerlere ve kalbe baskı yapabilir, böylece nefes almak zorlaşır ve kalbin pompalaması zorlaşır.

2-)Sırt Problemleri: Çocukluk skolyozu olan yetişkinlerin genel popülasyondaki insanlardan daha fazla kronik bel ağrısı geçirme olasılığı vardır.

3-)Görünüm: Skolyoz kötüleştikçe, belirgin olmayan omuzlar, belirgin kaburgalar, düzensiz kalçalar, bel ve gövdenin yana kayması dahil olmak üzere daha belirgin değişikliklere neden olabilir. Skolyozlu bireyler genellikle görünümleri hakkında bilinçlendirilir.

Skolyoz (Omurga Eğriliği) Tedavisi

Skolyoz tedavisine öncelikle konservatif tedaviyle başlanır.Daha sonra gerekirse korse tedavisine ve cerrahiye geçilir.Konservatif tedavi şunlardan oluşur:

1-)Yatak istirahati

2-)Gözlem

3-)Egzersizler

4-)Traksiyon (Pasif germe)

5-)Alçı ya da breys (Korse)

Yapılan egzersizler postürü düzeltir,esnekliği arttırır,solunum fonksiyonlarını korur,kas tonusunu düzeltir.

1-)20 dereceden daha küçük eğriliklerde 6 ayda bir radyolojik inceleme yapılr.

2-)Eğer kişi kemik gelişimini tamamlamış ve eğrilik 40 dereceden daha azsa tedavi gereksizdir.

3-)Doğumsal,nöromusküler hastalık sebebiyle olan eğriliklerde erken tedavi yapılmalıdır.

4-)Eğer hızlı ilerleyen bir eğrilik varsa cerrahi yapılmalıdır.

Korse Tedavisi

Skolyozda korse tedavisi

1-)Büyümesini tamamlamamış ve eğrili 30-45 derece olan çocuklara uygulanır.

2-)Korseleme için omurga bir miktar esnek olmalıdır.

3-)Korse ve cerrahi dışında hiçbir yöntemin eğriliği azaltıcı etkisi kanıtlanmamıştır ancak eğriliğin ilerlemesini engellerler.

4-)İskelet gelişimi tamamlanmış ise, torasik lordozu olanlarda, çift torakal eğriliklerde, 40-45 dereceden daha fazla eğriliklerde korse tedavisi uygulanmaz.

5-)50 dereceden fazla eğriliklerde genelde cerrahi tercih edilir.

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.