Kas Spazmı Neden Olur,Nasıl Geçer ve Ne Kadar Sürer? - Sağlık Dünyam

Kas Spazmı Neden Olur,Nasıl Geçer ve Ne Kadar Sürer?

Kas Spazmı (Krampı) Nedir?

Kas Spazmı Genellikle Susuz Kalma (Dehidrasyon) ve Mineral Eksikliği Sebebiyle Görülür

Kas spazmı vücuttaki birçok farklı kas tipini etkileyerek,değişik tipteki semptomlara yol açabilir.

Kaslar arasında iskelet kaslarındaki (çizgili kas) spazmlar en yaygın olanıdır ve çoğunlukla aşırı kas kullanımı ve buna bağlı kas yorgunluğu, dehidrasyon (susuz kalma) ve mineral değerlerindeki anormallikler nedeniyle görülür.Kas spazmı aniden meydana gelir, acı verir ve genellikle kısa sürer.Basit bir kas spazmında kas hafifçe gerilerek rahatlatılabilir.

Kas spazmları özellikle aşırı ağrılıysa, çözülemiyorsa veya sürekli tekrarlıyorsa, diğer olası kas spazmı nedenlerinin araştırılması için hastaneye başvurulmalıdır.(Doğal Kas Gevşetici 12 Yöntem)

İçi boş organların duvarlarında (kalın bağırsak gibi) bulunan düz kaslar da spazma uğrayarak ciddi ağrılara neden olabilir. Genellikle bu acı geçicidir, yani gelir ve gider. Örnek olarak, adet krampları, ishal, safra kesesi ağrısı ve böbrek taşından dolayı olan geçici ağrı verilebilir.

Özel bir kas spazmı biçimi de, beyindeki sinyalleri iletmeye yardımcı olan kimyasallarla ilgili bir anormallikten dolayı görülen distonidir.Bu duruma örnek olarak da tortikolis verilebilir.Bu tür kas spazmı tedavisi, etkilenen kasları felç etmek ve spazmı rahatlatmak için nörotransmitter seviyelerinin normale dönmesine yardımcı olan ilaçları ve botoks enjeksiyonlarını kullanmaktır.

Kas spazmı veya krampı,kas seğirmesinden farklıdır. Kas seğirmesi veya fasikülasyon, cilt altında görülebilen büyük bir kasın küçük bir bölümünün kontrolsüz, ince bir hareketidir.

Belde kas spazmları,boyunda ve sırtta kas spazmları sık görülen türlerdir.

Kas Spazmından Etkilenen Kas Türleri Nelerdir?

Kaslar vücutta harekete neden olan karmaşık yapılardır. Vücutta üç tür kas vardır:

1-)Kalp kası, kas spazmından etkilenebilen diğer bir organdır.Diğer spazmlara göre daha korkutucu olabilir.(Kalp Krizi Nasıl Anlaşılır?)

2-)İskelet kası, kol, bacak, boyun, sırt, gövde ve yüz gibi dış vücut kısımlarını hareket ettiren kas tipidir.Kas spazmı(kas krampı) terimi daha çok bu tip için kullanılır.

İskelet kasları doğrudan veya bir tendonla kemiğe tutunur. Kas kasıldığında, ilişkili vücut kısmı hareket eder.Bu kasların çoğu beynin bilinçli kontrolü altındadır. İskelet kasının kasılması, lifleri ve hücreleri içerisindeki sayısız faktör tarafından denetlenir. Bu yüzden kas spazmına birçok durum sebep olabilir.

3-)Düz kas, vücut içindeki içi boş yapılarda bulunan kas tipidir. Örnekler arasında yemek borusu, mide ve bağırsakları kaplayan kaslar, büyük arterleri kaplayan kaslar ve rahim kasları sayılabilir.

Kas Spazmı Neden Olur?

Kas spazmlarının çeşitli nedenleri vardır ve her biri spazmın gerçekleştiği bölüme ve vücudun içinde bulunduğu ortama bağlıdır.

Spazmlar, bir kas aşırı kullanıldığı, yorgun olduğu, önceden yaralandığı veya gerildiği zaman ortaya çıkabilir. Kas spazmı, kas aşırı gerilirse veya uzun süre aynı pozisyonda tutulursa oluşabilir.Bir kas spazmı kasın bir kısmını, bütün kası veya hatta bitişik diğer kasları da içerebilir.

Aşırı ve Alışılmamış Egzersiz Kas Spazmına Sebep Olabilir

İskelet kas spazmının bir nedeni olan aşırı kullanım nedeniyle, sıcak bir ortamda zorlayıcı egzersiz yapan sporcularda kas spazmı sıklıkla görülür. Genellikle, spazmlar, gergin olan ve işi yapması istenen geniş kaslarda ortaya çıkar. Bu, ısıya maruz kalma ile ilişkili olduğunda, ayrıca ısı krampları olarak da bilinir.

Bilmediğiniz ve daha önce yapmadığınız egzersiz aktiviteleri de kas spazmlarının nedeni olabilir.Örneğin karın spazmları, kişi karın kaslarını çalıştırmak için aşırı mekik yaptığında ortaya çıkar.

El ve parmaklardaki kas krampları da benzer şekilde yazarlık gibi eldeki küçük kasların uzun süre kullanılmasından ve aşırı kullanılmasından kaynaklanır.

Genel olarak su kaybı ve mineral eksikliğinin kas spazmına yol açacağı düşünülmektedir. Kas hücrelerinin içindeki proteinlerin düzenli bir kasılma yapabilmesi için yeterli su, glukoz, sodyum, potasyum, kalsiyum ve magnezyum gerekir. Bu elementlerin anormal olarak bulunması kasın tahriş olmasına ve spazm gelişmesine neden olabilir.

Ateroskleroz veya damarların daralması (periferik arter hastalığı) yine kas spazmı ve kramplarına neden olabilir, çünkü kaslara yeterli kan ve besin ulaştırılamaz.Periferik arter hastalığı, bacaklara giden kan akışını azaltabilir ve bacaklarda aktivite ile ağrıya neden olabilir.

Bacak spazmları sıklıkla egzersizle beraber görülür.Gece genel bacak krampları ve daha çok bacak ağrıları,huzursuz bacak sendromu adı verilen bir tür uyku bozukluğu ile giden nörolojik hastalık nedeniyle görülebilir. Sıklığı yaşla birlikte artar.

Tekrarlayan sırt ve boyun kas spazmları,bu bölgelerde uzun süreli ağrıya neden olabilir. Büyük kas grupları, boyun, göğüs duvarı, üst sırt, alt sırt, kollar ve bacaklar dahil olmak üzere gövdeyi oluşturur. Bu kaslardaki spazmlar bir yaralanmanın sonucu olabilir veya omurgada artritik değişiklikler nedeniyle zamanla gelişebilir.

Obezite, gövde kaslarının gerilmesine ve boyun,sırt ve belde kas spazmlarına neden olabilir.Diyabet, anemi, böbrek hastalığı, tiroid ve diğer hormon sorunları gibi sistemik hastalıklar da kas spazmlarının potansiyel nedenleridir.(Anemi Nedir?,Tiroid Hastalıkları)

Amiyotrofik lateral skleroz, multipl skleroz veya omurilik hasarı gibi sinir sistemi hastalıkları kas spazmı ile ilişkilendirilebilir.

İçi boş organlardaki hava ve sıvı basıncı ile düz kas spazmları görülebilir.Örneğin, bağırsak duvarındaki düz kas spazma uğrayarak kolik olarak adlandırılan ağrı dalgalarına neden olabilir.

Böbrek taşları idrar yolundan geçmeye çalıştığında, üreterin duvarlarındaki (böbreği mesaneye bağlayan organ) düz kaslar ritmik olarak spazm yapabilir ve ciddi ağrıya neden olabilir.
Genellikle bu tip ağrı bulantı ve kusma ile birlikte görülür ve renal kolik olarak adlandırılır.

Adet krampları,rahim(uterus) duvarları zorla kasıldığında oluşur.

Koroner arter spazmı, genellikle sigara içenlerde veya kolesterol kan düzeyi yüksek olanlarda görülür. Koroner arter spazmı, stres, alkolün bırakılması, uyarıcı maddelerin kötüye kullanımı (özellikle kokain) veya kan damarlarını daraltan ilaçlar tarafından tetiklenebilir.

Kas Spazmının Risk Faktörleri Nelerdir?

Birçok insan, kolikten böbrek taşına kadar yaşamlarında en az bir kere kas spazmı için riski altındadır. Riskler, kişinin geçmiş tıbbi öyküsüne, mesleğine ve fiziksel aktivite seviyesine bağlı olarak değişir.

Sıcak ortamlarda çalışan inşaat ve fabrika işçileri susuz kalma ve ısı krampları açısından riski altındadır.

Periferik arter hastalığı olan hastalarda gece bacak spazmları gelişebilir. Bu hastalık için risk faktörleri inme ve kalp krizi ile aynıdır.(Yüksek tansiyon, yüksek kolesterol, diyabet ve sigara)

Altta yatan nörolojik bozuklukları olan hastalar, kas spazmı geliştirme riski altındadır.

Kas Spazmı Belirtileri

Kas spazmı belirtileri, ilgili kas spazmına yol açan koşullara bağlı olarak değişir:

İskelet kası spazmı genellikle aşırı iş ve yük altında olan kaslarda oluşur.Kasıldıkça oluşan bir kas ağrısı vardır. Kasın bulunduğu cildin altında şişkin, sıkı bir kas görülebilir veya hissedilir. Çoğu zaman, spazm birkaç saniye sonra kendiliğinden düzelir, ancak birkaç dakika veya daha uzun de sürebilir. Genellikle kas spazmı geçiren kişiler, ilgili kaslarını germeye ihtiyaç duyduklarını hissederler, böylece spazmı rahatlatırlar.

Bir kas fasikülasyonu veya seğirmesi sadece birkaç saniye sürebilir veya tekrarlayan bir olay olabilir. Kas seğirmesi genellikle göz kapağı, baldır, uyluk veya baş parmaklarda görülür. Fasikülasyonlar sıklıkla stres, endişe veya kafein gibi uyarıcılarla tetiklenir.Psödoefedrin veya fenilefrin gibi ilaçlar da bu seğirmeye neden olabilir. Ayrıca astım tedavisinde kullanılan albuterol (Ventolin, Proventil, AccuNeb, VoSpire, ProAir) gibi ilaçlar ve dikkat eksikliği bozukluğunun (Adderall) tedavisinde kullanılan ilaçlar seğirmeyle ilişkili olabilir. Bu seğirmeler zararsız olarak kabul edilir ve iyi huylu fasikülasyonlar olarak adlandırılır.

Düz kas spazmında belirtiler hangi organda gözüküyorsa ona bağlı olarak değişir.Örneğin mide ve bağırsaklarda oluşan bir kas spazmında karın ağrısı görülür.

Kas Spazmı Nasıl Geçer?

Spazma Uğrayan Kası Germek Genellikle İlk Tedavi Seçeneğidir

Kas spazmınının olduktan sonraki tedavisinde çok olmadan önce önlemek daha önemlidir. Genellikle su kaybı ve elektrolit (mineral) bozuklukları ile ilişkili olduklarından, vücudu iyi nemlendirmek kas spazmını önlemede önemlidir. Sıvı kaybı ateş,kusma ve ishal ile ilgili bir hastalıktan kaynaklanıyorsa, hastalıkları tedavi etmek sıvı kaybını sınırlamaya ve spazmları önlemeye yardımcı olur.

Benzer şekilde, sıcak bir ortamda çalışan veya egzersiz yapanlar için, sulu kalmaları için yeterince sıvı içmek çok önemlidir. Sıcak ortamlardaki aktivitelerden önce yeterince su içmek genellikle yararlıdır.

Kaslar da yapmaları beklenen aktivite için hazırlanmalıdır. Sporcular oyundan önce gerilme ve ısınma hareketlerini yapmalıdırlar.

Büyük bir iskelet kası spazm içine girerse ilk tedavi, spazm döngüsünü kırmak ve akut durumu çözmek için kası hafifçe uzatmaktır. Örneğin, bir hamstring spazmı için ilk yardım (uyluğun arkasındaki kasların etkilendiği yer), diz eklemini düzleştirmeyi ve kasları geren ve spazmlarını gidermeye yardımcı olan kalçayı bükmektir.

İleri tedavi, kas spazmlarının altında yatan nedene bağlı olacaktır. Hasar görmüş veya gerilmiş kaslar için, anti-enflamatuarlar (ibuprofen [Advil, Motrin]), narkotikler ve kas gevşeticiler dahil olmak üzere kısa süreli ağrı kesilmesi için ilaçlar gerekebilir.

Bağırsak spazmı gibi düz kas spazmı tedavisi, altta yatan nedenin teşhis edilmesine ve tedavi edilmesine bağlıdır.

Gece gelen bacak spazmlarını ve ağrılarını kontrol etmek ve tedavi etmek zordur. Tarihsel olarak, kinin kas spazmlarına yardımcı olmak için reçete edilmiştir, ancak bu ilacın anormal kanama sorunları dahil olmak üzere yan etkileri olabilir. B vitaminleri, gabapentin ve diltiazem gibi diğer ilaçlar yardımcı olabilir.

Distoniler için birçok olası tedavi mevcuttur. Hangi ilacın kullanılacağına dair karar kişisel duruma göre değişir. Belirtileri kontrol etmek için doğru ilacı doğru dozda bulmak önemlidir.

Trihexyphenidyl HCl (Artane) ve benztropin mesilat (Cogentin) gibi anti-Parkinson ilaçları asetilkolin seviyelerini düşürür.

Botulinum toksini tip A (Botoks), kasları felç etmek ve blepharospazmalar gibi ilaçlar kas spazmını gidermek için spesifik bir kas içine enjekte edilebilir.

Kas Spazmları Ne Kadar Sürer?

İskelet kasları krampları veya spazmları genelde sadece birkaç saniye sürer ve hasta spazmı gidermek için kasını gerdirme gereğini hisseder.

Düz kas krampları, spazmaya neden olan altta yatan sorun çözülene kadar uzun bir süre devam edebilir. Örneğin ishal veya adet spazmları saatlerce sürebilir.