Pollaküri Nedir? Sık İdrara Çıkma Nedenleri Nelerdir? - Sağlık Dünyam

Pollaküri Nedir? Sık İdrara Çıkma Nedenleri Nelerdir?

Pollaküri Nedir?

Pollaküri,herhangi bir nedenden dolayı sık sık idrara çıkmaktır

Pollaküri,herhangi bir nedenden dolayı kişinin normalden daha sık idrara çıkması olarak tanımlanır.Pollaküri, ayrıca iyi huylu idiyopatik idrar sıklığı olarak da bilinir.

Pollaküri (Sık İdrara Çıkma) Nedenleri

1-)Fazla Su İçme

Günlük içilmesi için tavsiye edilen su miktarı 2-2.5 litredir. Eğer kişi normalden daha fazla su içiyorsa doğal olarak daha sık idrara çıkacaktır.Ayrıca sadece su değil,diğer içecekleri hatta yiyecekleri fazla tüketmek de sık idrara çıkmaya sebep olabilir.Önerilen,idrarı berrak veya açık sarı tutacak kadar içmektir.Ancak eğer bu durumu aşırıya kaçırıp çok içerseniz de sık idrara çıkacağınızı unutmamalısınız.

Aşırı su içmek,pollaküriye sebep olabilir

2-)İdrar Yolları Enfeksiyonu

Pollaküri yani sık idrara çıkmanın en yaygın nedeni idrar yolları enfeksiyonudur.Bakteriler böbreklere, mesaneye veya onları birbirine ve dış dünyaya bağlayan üreter ve üretra adı verilen boru sistemlerine bulaştığında enfeksiyon ortaya çıkar.Enfeksiyon durumunda,mesane şişer ve idrar tutamaz, bu da bulanık, kanlı veya garip kokulu idrara sebep olur.Ayrıca kişinin karnının alt kısmında ateş, titreme, bulantı ve ağrı olabilir. Doktorunuz muhtemelen enfeksiyondan kurtulmak için antibiyotik tedavisine başlayacaktır.

E.Coli idrar yolu enfeksiyonlarının sık sebeplerinden biridir

3-)Diyabet (Şeker Hastalığı)

Pollakürinin en sık sebeplerinden biri de şeker hastalığıdır.Hem tip 1 hem de tip 2 diyabet kan şekerinizi yükseltir. Böbrekler, kan şekerini düzenlemeye çalışır, ancak her zaman bunu başaramazlar.Böylece şeker idrara kadar ulaşır ve idrar testlerinde glikoz yani şeker tespit edilir.Fazla olan şeker,vücuttaki suyu da çeker ve daha sık idrara çıkmanıza sebep olur.Sık sık idrara gitme dürtüsü, diyabetin ilk ve en yaygın belirtilerinden biridir. Birden normalden daha fazla idrara gitmeye başlarsanız doktorunuzla konuşun.(Diyabetes Mellitus Nedir?, Tip 2 Diyabet Nedir?)

Diyabet,pollaküri sebeplerinden biridir

4-)Diyabetes İnsipidus (Yalancı Şeker Hastalığı)

Bu, tip 1 veya tip 2 diyabetten farklı bir durumdur. Bu hastalıkta, vücudunuz normalde böbreklerinize ihtiyaç duyduğunuzda kanınıza su geçişini arttıran bir hormon olan yeterli vazopressin salgılayamaz. Yorgunluk,bulantı,uyuşukluk ve susuzluk diyabetes insipidusun yaygın belirtilerindendir. Ayrıca günde 15 litre veya normalden beş kat daha fazla idrara çıkabilirsiniz.Yani yalancı şeker hastalığı pollaküriyi doğrudan doğruya etkiler. Doktorunuz size ilaç tedavisi ile ilgili yardımcı olacaktır.

5-)Diüretikler

Su hapları olarak da bilinen diüretikler, yüksek tansiyon,karaciğer ve böbrek problemleri için verilen ilaçlardandır. Kandan, idrarınıza daha fazla tuz (sodyum) salgılamasını sağlarlar, bu da sizin daha sık (pollaküri) ve fazla idrara çıkmanıza sebep olur. Bu, sağlığınız için kötü olabilecek çok fazla sodyum ve potasyum kaybına neden olabilir. Baş dönmesi, ağrı ve mide bulantısı yaşayabilirsiniz.Dozunuzu kesmeden veya değiştirmeden önce doktorunuzla konuşun.

6-)Ağrılı Mesane Sendromu

Ağrılı mesane sendromunda,her zaman idrara gitmek zorunda gibi hissedersiniz, ancak gittiğinizde de çok fazla idrar çıkaramazsınız. Bu hastalıkta cinsel ilişki sırasında da artan,kötüleşen bir ağrı hissedilir. Bu hastalığa neyin sebep olduğu her zaman net değildir. İnterstisyel sistit olarak da adlandırılan bu durum diyet,egzersiz, ilaç, fizik tedavi ve cerrahi ile tedavi edilebilir.

7-)Böbrek Taşları

Fazla mineraller ve tuzlar böbrekte küçük taşları oluşturabilir. Böbrek taşı olan kişiler de,genelde sık sık idrara gitmek ister ancak fazla idrar çıkaramaz. Ayrıca karın bölgesinin yanlarında ve sırtta kasıklara doğru uzanan ağrı,bulantı, ateş ve titreme olabilir. Fazla kilo, dehidrasyon, yüksek proteinli diyetler ve ailede de böbrek taşı olması,kişide böbrek taşı olma riskini arttırır.Taşlar kendi başlarına düşebilir veya ameliyat ile çıkarmak gerekebilir.

8-)Hamilelik

Hamilelik bir dönem pollakürinin sebebi olabilir.Bebeğiniz karnınızda büyüdükçe, daha fazla yer kaplar ve mesanenizi iter, bu da idrara daha sık gitmek istemenize sebep olur.Ancak bu durumdan başka, koryonik gonadotropin adı verilen bir gebelik hormonu da sık idrara gitmeye sebep olur.İdrar çıkarmak acı verirse veya idrarınızda kan görürseniz doktorunuzla konuşun.

Hamilelik,pollaküri sebeplerinden biridir

9-)İnme

İnme,bazen mesanenizi kontrol eden sinirlere zarar verir ve bu durumda idrara daha sık gitme gözlenebilir. Parkinson, multipl skleroz ve diğer beyin hastalıklarının da benzer etki olabilir. Doktorunuz belirtileri azaltmak için diyet ve banyo alışkanlıklarınızı değiştirmenizi önerebilir. Ciddi durumlarda ilaç veya ameliyat gerekebilir.

10-)Vajinit

Vajinanız maya, bakteri, virüs, ilaç veya hormonal değişikliklerden enfekte olur ve iltihaplanabilir. Ayrıca kremler, spreyler veya giysilerdeki kimyasallardan da enfekte olabilir. Bu duruda idrar yaparken kaşınabilir,yanabilir ve cinsel ilişki sırasında acı verebilir.Ayrıca bir akıntı ve koku farkına varabilir ve daha sık idrara çıkmak zorunda olduğunuzu hissedebilirsiniz.

11-)Aşırı Alkol ve Kafein Almak

Alkol ve kafein idrar söktürücü görevi görürler ve fazla alkol ve kafein olmak pollaküriye direkt sebep olabilir. Ayrıca, vücudunuzda daha az idrar oluşmasını sağlayan vazopressin hormonu üretimini de engellerler.

Alkol,pollaküri sebeplerinden biridir

12-)Kalça ve Alt Karın Kaslarının Zayıf Olması

Hamilelik ve doğum gibi durumlarda kaslar gerginleşip zayıfladığında,mesane olması gereken pozisyonun dışına çıkabilir veya idrar yolunuz (üreter) gerilebilir. Her ikisi de idrar kaçırmaya ve daha sık idrara çıkmaya sebep olur.

13-)Prostat

Erkeklerde prostat bütümesi zaten 25 yaşından sonra yavaş yavaş başlar. Büyümüş bir prostat idrar akımının zayıf ve düzensiz olmasına neden olabilir. Hatta bazen kişiyi acile gitmeye bile zorlayabilir.Nadiren, bu kanser gibi daha ciddi durumların bir işareti olabilir.

14-)Kabızlık

Bir süredir kabızsanız,bağırsaklarınız o kadar dolu olabilir ki,bu mesanenizi zorlar ve daha sık idrara gitmenize sebep olabilir.