Angina Pektoris (Göğüs Ağrısı) Nedir? Neden Olur? - Sağlık Dünyam

Angina Pektoris (Göğüs Ağrısı) Nedir? Neden Olur?

Angina Pektoris Nedir?

Angina Pektoris, kalp krizi öncesinde bir uyarı işareti olabilir.

Angina pektoris veya sadece anjina,göğüste baskı ve sıkışma hissetme ile karakterize bir göğüs ağrısıdır.

Kişi anjina sırasında kalp krizi geçiriyor gibi hissetse de aslında bu durum genelde kalp krizi öncesinde bir uyarıdır.

Angina pektoris yani göğüs ağrısı, kalbinizin bir bölümüne yeterli kanın ulaşmaması nedeniyle gerçekleşir. Bu genelde bir kalp hastalığının belirtisidir.

Anjina ağrısı, genellikle hızlı bir şekilde geçer. Ancak ciddi bir durumunu belirtisi olabileceği akıldan çıkarılmamalıdır.

Kalp krizini ve öncesindeki ağrıları önlemek için yapabileceğiniz çok şey var. Genellikle bu durum, ilaç tedavisi ve yaşam tarzı değişiklikleri ile kontrol altına alınabilir.

Daha şiddetli ve büyük bir sorun varsa, ameliyat gerekebilir.Örneğin kalp damarlarına stent adı verilen ve tıkalı kalp damarlarını açmaya yarayan bir alet takılabilir.

Angina Pektoris Çeşitleri

Stabil Angina: Stabil anjina en yaygın olan tiptir. Fiziksel aktivite veya stres bu ağrıyı tetikler. Genellikle birkaç dakika sürer ve dinlendiğiniz zaman geçer. Bu bir kalp krizi değildir, kalp krizi riskini arttıran bir durumdur.

Unstabil Angina: Unstabil angina ağrısı dinlenirken veya çok aktif değilken bile hissedilebilir.bunu yapabilirsiniz. Acı güçlü ve uzun ömürlü olabilir ve tekrar tekrar ortaya çıkar. Kalp krizi geçireceğinizin bir işareti olabilir, bu yüzden hemen bir doktora başvurmak gerekir.

Varyant Angina: Nadir görülen bir angina pektoris türüdür. Gece uyurken veya dinlenirken bile geçirilebilir. Ağrının sebebi kalp damarlarının aniden daralması ve sıkışmasıdır.Ani olarak çok fazla acıya neden olabilir ve tedavi edilmediğinde tehlikeli durumlara yol açabilir.

Angina Pektoris Belirtileri

Angina pektoris zaten göğüs ağrısı demektir.Ancak kişiye göre değişen belirtiler görülebilir.

Bu belirtiler şunlardır:

1-)Göğüs ağrısı

2-)Göğüste yanma

3-)Huzursuzluk hissi

4-)Göğüste sıkışma hissi

5-)Göğüste basınç ve ağırlık hissetme

Ağrı genelde göğüs bölgesindedir ancak bazen omuzlarınıza, kollarınıza, boynunuza, boğaza, çenenize,sırtınıza veya karın bölgenize yayılabilir.

Bazen kalp krizi ve angina ağrısı, mide ekşimesi, gaz ve midede yanma gibi hissedilebilir.Bu durumların da farkında olmak gerekir.

Erkekler genellikle göğüslerinde, boyunlarında ve omuzlarında ağrı hissederler. Kadınlar göbeklerinde, boyunlarında, çenelerinde, boğazlarında veya sırtlarında rahatsızlık hissedebilirler. Ayrıca nefes darlığı, terleme veya baş dönmesi de olabilir.

Stabil anjina genellikle dinlenme ile geçme eğilimindedir. Unstabil anginada ise dinlenme ile ağrı azalmaz hatta kötüleşebilir.

Angina Pektoris Nedenleri

Anjina, genellikle bir kalp hastalığından kaynaklanır. Kalp damarlarınızda plak adı verilen yağlı bir madde birikerek (ateroskleroz) kalp kasına kan akışını engeller. Bu, kalbinizi daha az oksijenle çalışmaya zorlar. Bu durumda acıya ve ağrıya neden olur.

Ayrıca, kalbinizin atardamarlarında (koroner damarlar), kalp krizlerine neden olabilecek kan pıhtıları da olabilir.

Diğer, daha az görülen göğüs ağrısı nedenleri arasında şunlar vardır:

1-)Akciğerlerin ana damarında tıkanma (Pulmoner emboli)

2-)Büyümüş veya kasları kalınlaşmış bir kalp (hipertrofik kardiyomiyopati)

3-)Kalpten kanı vücuda dağıtan damarda kapak darlığı (Aort darlığı)

4-)Kalbin etrafındaki kesenin şişmesi (Perikardit)

5-)Aort duvarında yırtılma (Aort diseksiyonu)

Angina Pektoris Tedavisi

Kalbinizde ne kadar hasar olduğuna bağlı olarak tedavi seçenekleri de değişecektir. Hafif anjinası olan insanlar için, ilaç ve yaşam tarzı değişiklikleri genellikle kan akışının daha iyi olmasına ve semptomları kontrol etmesine yardımcı olabilir.Ancak ağır durumlarda ameliyat bile gerekebilir.

Doktorunuz aşağıdaki durumlar için ilaç yazabilir:

1-)Kan damarlarını genişletmek ve kalbe daha fazla kan akışını sağlamak

2-)Kalbe binen yükü azaltmak için kalp hızını yavaşlatmak

3-)Kan pıhtısı oluşumunu önlemek ve pıhtıları yok etmek

İlaçların yetmemesi durumunda, tıbbi bir işlem veya ameliyat gerekebilir.İlaç hariç diğer tedavi seçenekleri şunlardır:

Anjiyoplasti / Stent Takma: Doktor,damar içine, içinde bir balon bulunan ve kan damarı içinden geçerek damarın genişlemesini sağlayan bir tüp yerleştirir.Ardından daraltılmış arter içindeki balonu şişirip kan akışını yeniden sağlamak için şişirir.Bu işleme stent takma adı verilir.

Stent genellikle kalıcıdır ve metalden yapılır. Ayrıca vücutta zamanla eriyen bir malzemeden de yapılabilir. Bazı stentlerde arterin tekrar tıkanmasını engellemeye yardımcı olan ilaçlar vardır.

Prosedür genellikle 2 saatten az sürer.Ancak hastalar genelde en az bir gece hastanede kalır.

Koroner Arter Baypas Grefti veya Baypas Cerrahisi: Cerrah, vücudunuzun başka bir bölgesinden sağlıklı damarlar alır ve bunları tıkalı veya daralmış kan damarlarına ekleyerek,yeni kan akışını sağlayan yollar yaratır.

Baypas cerrahisi sonrası genelde yaklaşık 1 hafta hastanede kalmak gerekir.Hemşireler ve doktorlar kalp atış hızınızı, kan basıncınızı ve oksijen seviyenizi yakından takip eder.

Son Olarak;

Angina pektoris ağrısı yaşıyor olsanız bile hala aktif bir yaşam sürdürebilirsiniz, ancak vücudunuzu dinlendirmeniz de önemlidir. Acı hissettiğiniz anda, yaptığınız şeyi durdurun ve dinlenin.

Stres veya yoğun egzersiz gibi anjina neyin tetiklendiğini bilin. Örneğin, büyük öğünler sorun çıkarırsa, küçük öğünler yiyin ve daha sık yiyin.

İlaçlarınızı değiştirmek için veya ağrılarınız geçmediyse daha ileri testler veya işlemler için doktorunuzla tekrar konuşun.