Laksatif Nedir? Laksatif Ne Demektir? - Sağlık Dünyam

Laksatif Nedir? Laksatif Ne Demektir?

Laksatif Nedir?

Laksatif nedir,laksatif nedir tıp,laksatif ilaç nedir,laksatif yan etkileri nelerdir,laksatif ne demek gibi sorular oldukça sık sorulmaktadır.

Laksatif ilaçlar,kabızlık tedavisinde dışkının yumuşamasını sağlayan ilaçlardır.

Laksatifler diğer adıyla yumuşatıcılar,feçesin yani dışkının yumuşamasını sağlayan ve böylece defekasyon yani dışkı çıkarma sırasında atılmasını kolaylaştıran maddeler ve ilaçlardır.

Laksatifler ana olarak kabızlık tedavisinde kullanılır.Ancak yaşam tarzı ve beslenme düzenindeki değişikliklerin yeterli olmaması durumunda laksatiflerin kullanılması düşünülmelidir.

Kronik (sürekli) kabızlık (konstipasyon) toplumun yaklaşık %20'sini etkileyen yaygın bir hastalıktır.Kabızlığın,özellikle yaşlılarda,kadınlarda ve gebeliğin son aylarında görülme olasılığı artmaktadır.

Laksatiflerin çok yakın bir anlamdaşı olan purgatifler ise dışkının sulu halde kalmasını sağlayarak,istem dışı olarak hızlı bir şekilde atılmasına ve kalın bağırsağa boşalmasına neden olan ilaçlardır.Purgatif ilaçların diğer adı müshildir.

Purgatif etki,laksatif etkinin şiddetlenmiş halidir.Purgatif ilaçlar düşük dozda alındıklarında laksatif etki yaparlar.

Laksatif ilaçlar ise, zayıf etkili ilaçlar olduklarından yüksek dozda alınsalar bile purgatif etki oluşturmazlar.

Laksatif ilaçlar genelde ağız yoluyla kullanılır.Ancak bazı türleri fitil şeklinde rektal uygulabilmektedir.

Laksatifler, bazı özel durumlar dışında kısıtlı bir süre
kullanılması gereken ilaçlardır.Uzun süre kullanılmaları kalın bağırsak motor fonksiyonunda ve rektal reflekste devamlı bir yavaşlama ve inhibisyona neden olur.Bunun sonucu olarak ilacın devamlı olarak kullanılması gereksinim haline gelir.

Laksatif İlaç Çeşitleri

1-)Yumuşatıcı laksatifler (Lubrikanlar ve nemlendiriciler)

2-)Kitle oluşturan laksatifler

3-)Osmotik laksatifler

4-)Stimülan laksatifler

5-)Su

Kabızlık tedavisinde ilk seçenek olarak, kitle laksatifleri

veya osmotik laksatiflarin kullanımı tercih edilmektedir.

Laksatiflerin Kullanım Yerleri

1-)Kronik (uzun süreli) kabızlık

2-)Gebelik ve doğum sonrası periyotta ortaya çıkan kabızlık halleri

3-)İlaca bağımlı oluşan kabızlık

4-)Hastanın, karın ve pelvis bölgesinde yapılacak radyolojik incelemeler için bağırsakların boşaltılması

5-)Hastanın proktoskopi, kolonoskopi gibi bazı cerrahi girişimler için hazırlanması

6-)Hemoroid, anal fissür ve perianal abse gibi ağrılı dışkılamaya neden olan durumlarda veya anorektal bölgede yapılan cerrahi girişimlerden sonra

7-)İlaç ve besin zehirlenmesi gibi mide-barsak içeriğinin süratle boşaltılması gereken durumlar

8-)Dışkının parazit bakımından incelenmesi

Laksatif İlaçların Yan Etkileri

Laksatifler, uzun süre kullanıldıklarında, kalın barsağın
peristaltik hareketlerinde ve rektal reflekste devamlı azalma
yaparak laksatif alışkanlığına veya bağımlılığına neden
olabilirler. Bu duruma en az neden olanlar kitle oluşturanlardır.

Stimülan laksatiflerin uzun süre kullanılması kalın bağırsakta kalıcı
zedelenmelere neden olarak katartik sendromu denilen duruma neden olurlar. Bu durumda kabızlık artar ve dışkıda aşırı sertleşmeye (fekal impaksiyona) neden olur.