Poliüri Nedir? Poliüri Nedenleri Nelerdir? - Sağlık Dünyam

Poliüri Nedir? Poliüri Nedenleri Nelerdir?

Poliüri Nedir?

Poliüri nedir,poliüri nedir tıp gibi sorular oldukça sık sorulmaktadır.
Poliüri,günde 2 litreden daha fazla idrar çıkarmaktır.

Normalde bir insan günde, 700 ile 1200 ml arasında idrar çıkarmaktadır.Tabii ki bu miktar kişinin yaşına,cinsiyetine,günlük içtiği sıvı miktarına ve hatta günlük yediği yemeğe bağlı olarak değişir.

Ancak eğer günlük çıkarılan idrar miktarı 2000 ml'nin üstüne çıkarsa bu duruma poliüri adı verilir.Poliüri genellikle diyabet yani şeker hastalığının ana belirtilerinden biridir.

Poliüri belirtileri esas olarak aşırı susama (polidipsi) ve geceleri tuvalete gitmek için aşırı uyanmaktır.

Poliüri tedavisi, buna neyin sebep olduğuna bağlıdır. Örneğin, kontrol altında olmayan bir diyabetiniz varsa, tedavilerinizde değişiklik yapmanız gerekebilir veya neden aldığınız ilaçsa,başka bir ilaca geçmek veya dozunuzu değiştirmek konusunda konuşmalısınız.

Evde, ne kadar sıvı içtiğinizi, özellikle de alkol ve kafeinli olanları kesin.

Poliüri Nedenleri

Poliürinin birçok nedeni olabilir.

1-)Tip 1 ve Tip 2 Diyabet: Poliüri sıklıkla diyabetin ilk belirtilerinden biridir. Şeker hastalığında kanınızda fazla şeker birikmeye başlar. Bu durumda böbrekler fazla şekeri vücuttan atmak için suyu kullanır.Şekerle birlikte suyu da fazlaca kaybetmiş olursunuz ve poliüri ortaya çıkar.

2-)Diabetes İnsipidus (Yalancı Şeker Hastalığı):Kişide ADH hormonu eksikliği sonucunda idrar konsantre edilemez.Yani idrardan gerekli su geri emilemez ve idrarla atılır.Bu durumda kişide aşırı su içme ihtiyacı doğar.Diyabetes insipidus, böbrek problemleri,beyin ameliyatları sonrası, tümör, enfeksiyon veya kafa travması sonucu ortaya çıkabilir. (Pollaküri Nedir?)

3-)Gebelik:Gebelikte poliürinin sebebi genelde gestasyonel diyabet insipidustur. Bu normal bir durumdur ve hamilelik bittiğinde kendiliğinden normale dönerç

4-)Böbrek Hastalıkları:Hasarlı böbrekler idrarı olması gerektiği gibi kontrol edemez ve aşırı idrar yapmaya sebep olabilir.. Poliüri sık sık böbrek probleminin erken bir işareti olarak karşımıza çıkar.

5-)Karaciğer Hastalıkları: Karaciğerinizle ilgili problemler böbreklerinizi de etkileyebilir. Karaciğeriniz atıkları olduğu gibi işleyemez ve karaciğer hasarı böbreklerinize giden kan akışını azaltır, böylece böbrek işini yapamaz.

6-)Cushing Sendromu:Vücudunuzda çok fazla kortizol olması durumudur. Ekstra kortizol, idrar üretimine dahil olan bir hormon olan ADH'yi (antidiüretik hormon) etkiler ve poliüriye sebep olur.

7-)Hiperkalsemi: Kanınızdaki çok fazla kalsiyum ADH seviyenizi veya böbreklerinizin buna verdiği cevabı etkileyebilir. Aynı zamanda böbreklerinizin idrar yapma şeklini de etkileyebilir.

8-)Anksiyete: Anksiyete ve ADH arasında bir bağlantı vardır.Anksiyetesi çok olan kişilerde poliüri görülebilir.

9-)İlaçlar: Kalsiyum kanal blokerleri,diüretikler,lityum,SSRI,tetrasiklin antibiyotik,alkol,kafein gibi farklı ilaçlar ve maddeler poliüriye yol açabilir.