Epinefrin Nedir? Epinefrin Ne İçin Kullanılır? - Sağlık Dünyam

Epinefrin Nedir? Epinefrin Ne İçin Kullanılır?

Epinefrin Nedir?

Epinefrin,vücutta önemli fonksiyonları olan bir hormondur.

Adrenalin olarak da bilinen epinefrin hormonu, böbreklerin her birinin üzerinde bulunan adrenal bezler (böbreküstü bezleri) tarafından üretilen bir hormondur.Epinefrin ayrıca nörotransmitter olarak da adlandırılır.(Nörotransmitter Çeşitleri ve Görevleri)

Epinefrin hormonu, sağlıklı bir kardiyovasküler sistemi (dolaşım sistemi) korumak için gereklidir.Kalbin daha güçlü bir şekilde atmasını sağlar ve stres zamanlarında kanı dokulara yönlendirir.

Epinefrin, bir katekolamin hormonu (dopamin ve norepinefrinin olduğu gibi) olarak sınıflandırılır.Katekolaminler, adrenal bezin iç kısmı tarafında bulunan medulla adı verilen kısımda üretilir.

Korku, stres veya öfke gibi duygular, epinefrin salınımını tetikleyebilir.

Epinefrin kan dolaşımına girdiğinde, aşağıdakilerde artışlar görülür:

1-)Kalp hızı

2-)Kalpten çıkan kan miktarı

3-)Kan basıncı

4-)Şeker metabolizması hızı

Yukarıdaki tepkiler, vücudunuzdaki "dövüş ya da kaç" olarak da adlandırılan sempatik sistem sayesinde oluşur ve sizi hızlı ve yorucu bir faaliyete hazırlar.

Ayrıca epinefrin,anafilaksi adı verilen ölümcül olabilen bir tür alerjik reaksiyonun acil tedavisinde kullanılan önemli bir maddedir.Bu yüzden alerji uzmanları, ciddi alerjisi olan herhangi birinin yanlarında bir epinefrin oto enjektörü taşımasını önerir.

Epinefrin Düşüklüğü veya Epinefrin Yüksekliği İle İlgili Hastalıklar

Aşağıdaki hastalıklar epinefrin düzeyleriyle bağlantılıdır:

1-)Addison hastalığı, epinefrin, kortizol ve aldosteron dahil olmak üzere adrenal bezlerin ürettiği hormonların ciddi veya tamamen bir eksikliğidir.Epinefrin düşüklüğü bu hastalığın önemli belirtilerinden biridir.

2-)Feokromositoma denilen böbreküstü bezi tümörleri, çok fazla adrenal hormon üretilmesine neden olabilir. Feokromositoma durumunda, aşırı üretilen hormonlar epinefrin ve noradrenalindir.

Bu aşırı epinefrin salgılanması, kan basıncında tehlikeli ve ciddi bir yükselmeye neden olabilir.

Farklı adrenal tümör türlerinde, kortizol, aldosteron ve androjenler dahil olmak üzere diğer hormonlar aşırı üretilmektedir.

Epinefrin Ne İçin Kullanılır?

Halk arasında epinefrin iğnesi olarak bilinen sentetik epinefrin ayrıca aşağıdakiler için bir ilaç olarak kullanılır:

1-)Kalp durması sırasında, kalbi uyarmak için ve şok durumunda kan basıncını artırmak için epinefrin kullanılır.

2-)Bronşiyal astımda bronkodilatör (solunum yollarını genişletici) ve antispazmodik olarak kullanılır.

3-)Anafilaksi denilen hayatı tehdit eden bir durumu tedavi etmek için kullanılır.Anafilaksi,kişinin hassasiyetine bağlı olarak böcek ısırmaları veya sokmaları, yiyecekler, ilaçlar, lateks ve diğer birçok tetikleyiciden kaynaklanabilir.Epinefrin, anafilaksi için ilk müdahale tedavisidir.

Özellikle aşağıdaki durumlarda yanınızda bir epinefrin iğnesi taşımanız önerilir:

1-)Daha önce anafilaktik bir reaksiyon geçirmişseniz

2-)Hem gıda alerjiniz hem de astımınız varsa

3-)Yer fıstığı, fındık, balık veya kabuklu deniz hayvanlarına karşı alerjiniz varsa

Alerjilerinizin ne kadar ciddi olduğundan emin değilseniz,doktorunuz ayrıntılı bir tıbbi öykü alıp,bazı alerji testleri yaparak sizi bilgilendirecektir.

Epinefrin Yan Etkileri

Epinefrinin yaygın yan etkileri şunlardır:

1-)Huzursuzluk

2-)Baş dönmesi

3-)Sersemlik

Epinefrinin nadir fakat ciddi yan etkileri şunlardır:

1-)Anormal kalp atış hızı veya ritmi

2-)Kalp krizi

3-)Kan basıncında artış

4-)Akciğerlerde sıvı birikmesi

Epinefrin Yapısı

Epinefrin, bir amino asit olan tirosinden elde edilir. Epinefrin bazen katekol parçasını içerdiği için katekolamin olarak adlandırılır. Bu, C6H4 (OH) 2 grubunu içeren molekülün bir parçasıdır.

Dopamin ve norepinefrin ayrıca katekolaminler olarak da adlandırılır. Onlar da tirozinden sentezlenir ve katekol parçasını içerir.

Epinefrinin Cilt Üzerindeki Etkisi

Epinefrinin cilt üzerindeki etkisi temel olarak alfa-adrenerjik reseptörlere bağlı olarak oluşur.

Damarların daralması, epinefrinin bu alfa-adrenerjik reseptörlere bağlanmasından kaynaklanır. Bu, cilde kan akışını keser.

Bu durum derideki düz kas hücrelerinin kasılmasına neden olur ve bu da kılların cilt yüzeyinde yükselmesine neden olur.