Fobi Nedir? Belirtileri,Nedenleri ve Tedavisi - Sağlık Dünyam

Fobi Nedir? Belirtileri,Nedenleri ve Tedavisi

Fobi Nedir?

Fobi,belirli nesne veya duruma karşı hissedilen anksiyete durumudur.

"Fobi" terimi, belirli nesneler veya durumlar tarafından ortaya çıkan bir grup endişe belirtisi (anksiyete) için kullanılır.

Fobiler, genellikle çok az veya hiç gerçek tehlike içermeyen belirli bir nesne veya durumun varlığından veya düşüncesinden kaynaklanan kalıcı ve makul olmayan bir korkudur.

Nesneye veya duruma maruz kalma, anında bir reaksiyona neden olur, bu da kişinin yoğun bir kaygı duymasına neden olur.Fobiyle ile ilişkili sıkıntı, kişinin işlev görme kabiliyetini önemli ölçüde bozabilir. Belirli bir fobisi olan yetişkinler, korkunun aşırı veya makul olmadığını, ancak üstesinden gelemediklerini kabul eder.

Korkulan nesne veya duruma göre farklı fobiler vardır:

Hayvan fobileri: Örnekler arasında köpekler, yılanlar, böcekler veya fareler sayılabilir. Hayvan fobileri en yaygın spesifik fobilerdir.

Durum fobileri: Bunlar; uçmak, arabaya binmek, araba kullanmak, köprülerden geçmek,tünellerden geçmek veya asansör gibi kapalı yerlerde durmak gibi belirli durumlardan korkma fobileridir.

Doğal çevre fobileri: Örnekler arasında fırtına, yükseklik veya su korkusu sayılabilir.

Kan-enjeksiyon-yaralanma fobileri: Bunlar yaralanma, kan görme veya kan testleri,enjeksiyonlar gibi tıbbi prosedürlere maruz kalma korkularıdır.

Sosyal fobi:Sosyal fobi, insanlar arasında en sık görülen fobilerden biridir.Hasta toplum içinde sürekli küçük düşeceğinden,rezil olacağından endişe duyar.Bu süreçte kalp hızı artar,terler,davranışları değişir.

Yani anksiyete benzeri semptomlar gösterir.Bu yüzden sosyal fobinin diğer adı,sosyal anksiyete bozukluğudur.

Diğer fobiler: Düşme korkusu, yüksek ses korkusu ve palyaço gibi kostümlü karakter korkusu gibi birçok farklı fobi türü vardır.

Fobi Belirtileri Nelerdir?

1-)Belirli bir nesne veya durumdan aşırı veya gerçek dışı korku

2-)Nesne ya da durumdan kaçınmak için büyük bir sıkıntı içinde kalmak

3-)Kalp hızında artış, bulantı veya ishal, terleme, titreme, uyuşma veya karıncalanma, nefes alma sorunları (nefes darlığı), baş dönmesi,sersemlik hissi, boğulma hissi gibi fiziksel belirtiler

4-)Belirli durumlarda olma ya da fobininizin nesnesine temas etme vaktinden önce beklenti kaygısı; örneğin, köpeklerden korkan bir kişi yürüyüşe çıkmakta endişeli olabilir çünkü yol boyunca bir köpek görebileceğini düşünür.

Belirli bir fobisi olan çocuklar ağlayarak, bir ebeveyne sarılarak veya sinir krizi geçirerek endişelerini ifade edebilirler.

Fobi Nedenleri Nelerdir?

Spesifik fobilerin kesin nedeni bilinmemektedir, ancak çoğu travmatik bir deneyim veya öğrenilmiş bir reaksiyonla ilişkili görünmektedir.

Örneğin, saldırı veya ısırılma gibi bir hayvanla ilgili korkutucu veya tehdit edici bir deneyime sahip bir kişi belirli bir fobi geliştirebilir.

Başkalarının zarar veya aşırı korku yaşadığı travmatik bir olaya tanık olmak, belirli bir fobiye de neden olabilir.

Korku başkalarından da öğrenilebilir. Ailesi bazı nesnelere veya durumlara korku ve endişe ile tepki veren bir çocuğun,kendisinde de bu nesnelere karşı fobi gelişmesi olasıdır.

Fobilerin Tedavisi Nedir?

Spesifik fobilerin tedavisi aşağıdakilerden birini veya bir kombinasyonunu içerebilir:

Bilişsel davranışçı terapi: Psikoterapi, belirli fobiler için tedavinin temel taşıdır. Tedavi genellikle, sistematik duyarsızlaştırma veya maruz kalma ve yanıt önleme tedavisi olarak adlandırılan ve hastaların korkuları azalmaya başlayana kadar kendilerini korkutan şeylere yavaş yavaş maruz kaldıkları bir tür bilişsel davranışçı terapidir.

İlaçlar: Ativan veya Xanax gibi ilaçlar, kısa etkili sakinleştirici hipnotikler (benzodiazepinler), gerektiğinde korkuyu azaltmaya yardımcı olmak için reçete edilebilir.

Bir fobiye, depresyon veya panik bozukluğu gibi başka koşullar eşlik etmediği sürece, uzun süreli ilaçlar genellikle kullanılmaz. Bazen, Paxil, Prozac veya Lexapromay gibi serotonerjik antidepresanlar, bazı hastalar için potansiyel yararlar sağlayabilir.

Daha yakın zamanlarda, beta-bloker adı verilen yaygın kalp hızı düşürücü ilaçlar, belirli fobilerle ilgili endişeleri tedavi etmek için kullanılmıştır.

Derin nefes alma gibi gevşeme teknikleri de anksiyete semptomlarını azaltmaya yardımcı olabilir.