Osteomyelit (Kemik Enfeksiyonu) Nedir? Belirtileri,Nedenleri,Teşhisi ve Tedavisi - Sağlık Dünyam

Osteomyelit Nedir?

Osteomyelit,kemik iltihabının tıbbi adıdır.

Osteomyelit, kemikte oluşan enfeksiyonun tıbbi adıdır.Diğer bir deyişle kemik iltihabına verilen isimdir. Osteomiyelit bebeklerde, çocuklarda ve yetişkinlerde ortaya çıkabilir.

Farklı bakteri tipleri tipik olarak farklı yaş gruplarını etkiler. Çocuklarda, osteomyelit en sık kalça,diz,omuz,bilek,kol ve bacakların uçlarında ortaya çıkar. Yetişkinlerde ise, omurga kemiklerinde (vertebral osteomiyelit), ayaklarda veya kalçada daha yaygındır.

Osteomyelit Nedenleri

Osteomiyelitin birkaç farklı yolu vardır. Birincisi, bakterilerin kan dolaşımından kemiğe geçmesi ve kemiğe yayılması ile gerçekleşir.Buna hematojen osteomiyelit adı verilir.

Hematojen osteomyelit en sık olarak, zatürre, apseli bir diş enfeksiyonu veya kan yoluyla kemiğe yayılan idrar yolu enfeksiyonu gibi vücudun herhangi bir yerinde enfeksiyon olup kemiğe yayıldığında ortaya çıkar.

Travma sonrası kemik üzerindeki açık bir yara da osteomyelite yol açabilir. Bu en sık altta yatan periferik vasküler hastalık, periferik nöropati veya diabetes mellitus ile olur. Dışarı ile temasta olan açık bir kırılma ile , bakteriler hasar gören deri nedeniyle kemikle temas edebilir. Bu da osteomyelit riskini arttırır.

Yakın zamanda yapılan bir ameliyat veya kemiğe uygulanan bir enjeksiyon sonucu, kemik bakterilere maruz kalabilir ve kemiğin yüzey zarının enfeksiyonu olan periostite yol açabilir. Periostit daha sonra osteomyelit hastalığına yol açarak tüm kemiği daha da kötüleştirip etkileyebilir.

Osteomyelite neden olan en yaygın bakteri tipleri Staphylococcus (metisiline dirençli Staphylococcus aureus veya MRSA dahil), Pseudomonas ve Enterobacteriaceae'dir. Daha az yaygın olarak, gram-negatif bakteriler de osteomiyelite neden olabilir.

Bağışıklık sistemini zayıflatan ilaçlar alan hastalar osteomiyelit gelişimi açısından daha yüksek risk altındadır. Risk faktörleri arasında kanser, kronik steroid kullanımı, orak hücreli anemi hastalığı, insan immün yetmezlik virüsü (HIV) maruziyeti, diyabet, hemodiyaliz, damar içi ilaç kullanıcıları, bebekler ve yaşlılar bulunur.

Osteomyelit Belirtileri

Diyabetik ayak nedeniyle oluşmuş bir osteomyelit vakası

Osteomiyelit belirtileri ve semptomları büyük ölçüde değişebilir. Çocuklarda osteomiyelit, daha hızlı ortaya çıkar ve genellikle kan dolaşımındaki bakterilerin kemiğe yayılmasıyla oluşur.

Çocuklar genellikle etkilenen kemik üzerinde ağrı veya hassasiyet hisseder. Enfeksiyondan etkilenen uzuvları kullanamamak, şiddetli ağrı sonucu hareketsizlik nedeniyle kilo almak,yürüme zorluğu diğer belirtiler arasındadır. Ayrıca, enfekte olmuş bölgede ateş, titreme ve kızarıklık olabilir.

Yetişkinlerde semptomlar ve belirtiler genellikle daha yavaş gelişir. Yetişkinlerde osteomyelit belirtileri ateş, titreme, sinirlilik, enfekte kemik üzerinde şişlik veya kızarıklık, apse, sertlik ve mide bulantısı olarak sayılabilir.

Diyabet, periferik nöropati veya periferik vasküler hastalığı olan kişilerde ağrı veya ateş olmayabilir. Tek işaret, kötüleşen ya da iyileşmeyen cilt döküntüleri olabilir. Omurganın osteomiyelitinde (vertebral osteomiyelit) veya omuriliklerdeki osteomyelitte (diskit), tek belirti sırt ağrısı olabilir.

Akut osteomyelit, hızlı bir başlangıçla ortaya çıkar ve ağrı, ateş ve sertlik genellikle bu hızlı başlangıcına eşlik eder.

Kronik osteomyelit, başlangıçta sinsi ve yavaştır. Daha önce oluşan bir osteomiyelit enfeksiyonu sonucu oluşabilir. Kronik osteomiyelitin semptomları ve belirtileri incedir ancak enfeksiyon bölgesinde ateş, ağrı, kızarıklık veya akıntı olabilir.

Osteomyelit Teşhisi

Osteomiyelit tanısı, tam bir tıbbi öykü ve fizik muayene ile başlar. Tıbbi geçmiş sırasında, doktor vücuttaki herhangi bir yerdeki son enfeksiyonları, diğer hastalıkları, ilaç kullanımını ve ailenin tıbbi geçmişi hakkında sorular sorabilir.

Fizik muayenede hassasiyet, kızarıklık, şişme, azalmış veya ağrılı hareket ve açık yara alanları aranacaktır.

Doktor daha sonra osteomiyelit teşhisine yardımcı olması için bazı testler isteyebilir. Birkaç kan testi, bir enfeksiyon olup olmadığını belirlemeye yardımcı olur. Bunlara tam kan sayımı (CBC), eritrosit sedimantasyon hızı (ESR), C-reaktif protein (CRP) ve kan kültürleri de dahildir. Bunların hiçbiri osteomiyelit için spesifik değildir, ancak vücutta bazı enfeksiyonlar olabileceğini gösterirler.

Sağlık uzmanları genellikle bazu görüntüleme yöntemlerine de başvururlar.Bunlar röntgen (X-ışınları), kemik taramaları, bilgisayarlı tomografi (BT) taramaları, manyetik rezonans görüntüleme (Emar) ve ultrason incelemeleridir. Bu görüntüleme çalışmaları osteomiyelit sonucu ortaya çıkan kemiklerdeki değişiklikleri belirlemeye yardımcı olabilir.

Bir doktor olası osteomiyeliti olan bir kemik bölgesini belirledikten sonra, hangi bakterilerin buna sebep olduğunu kesin olarak belirlemeye yardımcı olması için bir kemik biyopsisi alabilir.Bunun kültürü antibiyotik tedavisi için en iyi seçimi gösterecektir.

Osteomyelit Tedavisi

Çoğu durumda, antibiyotikler ve ağrı kesici ilaçlar etkili bir şekilde osteomyeliti tedavi eder. Biyopsi alınması, bu en iyi antibiyotik seçiminde yol gösterici olabilir.

Osteomiyelitin antibiyotiklerle tedavi süresi genellikle dört ila sekiz haftadır, ancak enfeksiyonun tipine ve tedavilere verilen cevaba göre değişir. Bazı durumlarda doktor, ağrıyı azaltmak ve tedaviyi hızlandırmak için etkilenen alanı belli aletlerle hareketsiz hale getirir.

Bazen ameliyat gerekli olabilir. Bir lokalize bakteri alanı (kemik apsesi) veya eklem enfeksiyonu (septik artrit) varsa, doktorun onu açması, yıkaması ve boşaltması gerekebilir.

Yumuşak doku veya kemikte hasar varsa, bu hasarlı alanın çıkarılması (debridman) gerekebilir.

Osteomyelitin İlerleyişi (Prognozu)

Erken tanı ve uygun tedavi ile osteomiyelitin ilerleyişi iyidir. Etkili bir tedavisi için hastanın dört ila sekiz hafta boyunca antibiyotik rejimlerine uyması gerekir. Ancak bazen neden olan bakterilere ve hastanın cevabına bağlı olarak osteomiyelit tedavisinin daha uzun sürmesi gerekebilir. Genellikle hastalar uzun zamandır devam eden komplikasyonlar olmadan tam bir iyileşme sağlar.

Bununla birlikte, tanı veya tedavide uzun bir gecikme varsa veya yerel kan dolaşımının yol açtığı travma nedeniyle belirgin kemik ve yumuşak doku yaralanması varsa, uzun süreli kalıcı fonksiyonel sorunlara neden olabilir.Hasta yeteri kadar bilinçlendirilmezse tekrarlama olasılığı artar. Ameliyat, debridman veya kemik grefti yapılması gerekiyorsa, bu iyileşme süresini uzatacaktır.